Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Dyslexie
Jongere met tas kijkt om

7. Samenwerking

Samenwerken bij behandeling

Hoe kunnen professionals optimaal samenwerken bij de behandeling van kinderen en jongeren met dyslexie?

Aanbevelingen

Samenwerking met kinderen en jongeren

  • Bouw een constructieve werkrelatie op met zowel het kind als diens ouders en school en onderhoud deze relatie actief.

  • Help het kind en de ouders positief te staan tegenover de behandeling en het effect hiervan. Naast uitleg over dyslexie zijn daarbij algemene therapeutische vaardigheden belangrijk, zoals empathie, het bevorderen van acceptatie, een gestructureerde aanpak en afstemming (met het kind, de ouders en de school).

  • Betrek het kind en de ouders op een positieve manier en werk met hen samen aan de ondersteuning en behandeling. Doe dit door aan te sluiten op hun behoeften op het gebied van informatieoverdracht, gezamenlijke besluitvorming, begeleiding tijdens de dyslexiebehandeling en lotgenotencontact. Houd hierbij rekening met hun mogelijkheden en draagkracht.  

  • Draag bij aan afstemming tussen alle betrokkenen (het kind, de ouders en de school) over afspraken, verwachtingen en doelen. Betrek hen allemaal actief bij de behandeling. 

  • Stimuleer de motivatie van kinderen voor lezen en spelling door tegemoet te komen aan de psychologische basisbehoeften competentie, autonomie en relatie.

  • Bespreek in hoeverre dyslexie het kind belemmert en achterhaal daarbij welke rol de eisen van diens omgeving spelen in deze belemmering. Adviseer op basis hiervan mogelijke aanvullende interventies, zoals extra ondersteuning van ouders, de inzet van ICT, compenserende/dispenserende maatregelen of de versterking van de ondersteuning op school.