Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Ernstige gedragsproblemen
Twee kinderen geven highfive

Ambulante interventies bij jongeren vanaf 12 jaar

Toelichting op de aanbeveling

  • Zet bij jongeren vanaf 12 jaar gezinstherapie of een multisysteeminterventie in – samen met cognitieve gedragstherapie. Besteed bij cognitieve gedragstherapie aandacht aan cognitieve herstructurering, sociale probleemoplossing en woedebeheersing. Maak daarbij gebruik van voordoen, rollenspellen, feedback en huiswerkopdrachten. Creëer bij een groepsaanpak ook ruimte voor een individueel behandelelement.

Interventies voor jongeren vanaf 12 jaar richten zich zowel op interactiepatronen binnen het gezin als op de interactie van de jongeren met de omgeving buiten het gezin. In het eerste geval gaat het om verschillende vormen van gezinstherapie, in het tweede geval om multisysteeminterventies. 

Cognitief-gedragstherapeutische interventies richten zich op de volgende kwesties:

  • Problemen met boosheidscontrole.
  • Gebrekkige sociale probleemoplossingsvaardigheden.
  • Gebrekkige sociale vaardigheden.
  • Duurzame negatieve gedachten over zichzelf, anderen en de wereld.

Cognitieve gedragstherapie maakt soms deel uit van de multisysteeminterventies, maar dit hoeft niet. Bij jongeren vanaf 12 jaar zijn de behandelresultaten doorgaans minder groot dan bij kinderen tot 12 jaar. Bij jongeren met een licht verstandelijke beperking zijn de mogelijkheden beperkter, door het lagere cognitieve (en sociale en emotionele) niveau.

Gezinstherapie

Gezinstherapie is een interventievorm waarin niet alleen de opvoedingsvaardigheden van de ouders getraind worden, maar ook de communicatieve en probleemoplossende vaardigheden van álle gezinsleden. Hieronder zie je enkele voorbeelden van gezinstherapie die in Nederland worden uitgevoerd en in de databank Effectieve jeugdinterventies staan.

Interventie (referentie)LeeftijdBedoeld voorBijzonderhedenErkenningsniveau
Ouderschap met liefde en grenzen
(Hoogsteder, 2017)
12-18 jaarJongeren die delictgedrag en matige tot ernstige gedragsproblemen vertonen. Effectief volgens eerste aanwijzingen.
Ouders van Tegendraadse Jeugd
(Schlüter, Berger & Van Harten, 2006)
8-16 jaarOuders van kinderen of jongeren tussen de 8 en 16 jaar met (verhoogd risico op) strafbaar gedrag. Erkenning is verlopen.
Relationele Gezinstherapie
(Tjaden & Albrecht, 2015)
12-18 jaarJongeren (IQ hoger dan 55) met (ernstige) externaliserende gedragsproblemen (waaronder het plegen van een of meer delicten) en hun gezinnen. Goed onderbouwd.
Samen Stevig Staan
(Van ’t Hof et al., 2009)
9-17 jaarKinderen of jongeren met een licht verstandelijke beperking in combinatie met gedragsproblemen.Combineert ouderinterventie gericht op opvoedingsvaardigheden met kindtraining.

Goed onderbouwd.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

Triple P Niveau 4 en 5
(Blokland, 2019)
2-17 jaarNiveau 4 is voor ouders die een gerichte training in opvoedingsvaardigheden nodig hebben voor het omgaan met milde tot ernstige gedrags- en/of emotionele problemen. 
Niveau 5 richt zich op dat deel van de doelgroep waarbij niveau 4 onvoldoende resultaat heeft vanwege bijkomende risicofactoren in het gezin.
 

Effectief volgens eerste aanwijzingen.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

Multisysteeminterventies

De gedachte achter multisysteeminterventies is dat ernstige gedragsproblemen veroorzaakt en in stand gehouden worden door factoren in het gezin, de familie, de school, de omgang met leeftijdgenoten en de buurt. De behandeling dient zich daarom op al die gebieden of systemen te richten. Deze interventies bevatten naast systemische componenten vaak ook cognitief-gedragstherapeutische elementen.

Enkele voorbeelden van multisysteeminterventies die in Nederland worden uitgevoerd en in de databank Effectieve jeugdinterventies staan:

Interventie 
(referentie)
LeeftijdBedoeld voorBijzonderhedenErkenningsniveau
Multisysteem Therapie (MST)
(Henggeler et al., 2010)
10-19 jaarJongeren met ernstige gedragsproblemen bij wie plaatsing dreigt in de (gesloten) jeugdzorg én hun ouders.Het is niet nodig dat een jongere gemotiveerd is om het eigen gedrag te veranderen.Effectief volgens goede aanwijzingen.
Multidimensionele Familietherapie (MDFT)
(Rigter, 2015)
12-25 jaarJongeren die vaak gedrags- of psychische stoornissen hebben en dikwijls meervoudig probleemgedrag vertonen, zoals criminaliteit en verslaving (aan bijvoorbeeld alcohol, drugs, gokken en gamen), aangevuld met spijbelen en weglopen. 

Effectief volgens goede aanwijzingen (bij cannabisgebruik).

Effectief volgens eerste aanwijzingen (bij delinquentie).

Forensische Ambulante Systeem Therapie (FAST)
Hoogsteder, 2016b)
12-19 jaarJongeren van 12 tot en met 18 jaar die (ernstig) antisociaal en/of grensoverschrijdend gedrag vertonen met een matig of hoog recidive-risico. Effectief volgens eerste aanwijzingen

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie gaat ervan uit dat de gevoelens en gedragingen van mensen worden beïnvloed door wat zij denken. Jongeren met ernstige gedragsproblemen hebben vaak, als gevolg van eerdere negatieve ervaringen, opvattingen als “ik ben waardeloos” of “ze moeten altijd mij hebben”, waardoor ze sociale informatie dikwijls verkeerd interpreteren. In een cognitief-gedragstherapeutische training worden deze automatische gedachten uitgedaagd. Jongeren leren dat ze ook vanuit een ander perspectief naar dezelfde situatie kunnen kijken en op een andere wijze kunnen reageren.

Hieronder vind je interventies die zich richten op cognitieve gedragstherapie bij jongeren vanaf 12 jaar en die in de databank Effectieve jeugdinterventies staan.

Interventie 
(referentie)
LeeftijdBedoeld voorBijzonderhedenErkenningsniveau
Aggression Replacement Training (ART)
(Goldstein, Glick & Gibbs, 1998)

12-23 jaar

 

Jongeren die problemen hebben met het reguleren van agressief gedrag. Effectief volgens goede aanwijzingen.
Sociale Vaardigheden op Maat (SoVa op Maat)
(Hoogsteder, 2013)
15-22 jaarJongeren met probleemgedrag dat voor een deel voortkomt uit onvermogen tot zelfstandig en adequaat hanteren van lastige sociale situaties.Start residentieel en kan ambulant worden voortgezet.Effectief volgens eerste aanwijzingen.
Agressie Regulatie op Maat JongVolwassenen (ARopMaat-JoVo)
(Hoogsteder, 2020)
16-25 jaarJongeren met forse agressieproblematiek. Effectief volgens eerste aanwijzingen.
Agressie Regulatie op Maat Jeugd
(Hoogsteder, 2016a)
12-17 jaarJongeren met (ernstige) agressieproblematiek.Richt zich naast de jongere ook op de opvoeder(s) van die jongere.Effectief volgens eerste aanwijzingen.
Alleen jij bepaalt wie je bent
(Hartog, Van Vredendaal & Cremers, 2017)
12-19 jaarJongeren die onderwijs volgen op een praktijkschool of in de basis- of kaderberoepsgerichte leerweg van het VMBO. 

Effectief volgens eerste aanwijzingen.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

Tools4U
(Albrecht &Spanjaard, 2011)

12-25 jaar

 

Jongeren die één of meerdere delicten hebben gepleegd, zoals openlijke geweldpleging, mishandeling, vernieling of diefstal (in vereniging)/ inbraak. Daarnaast zijn er cognitieve en/of sociale vaardigheidstekorten die een rol hebben gespeeld bij het delict.Wordt door de rechter als leerstraf opgelegd.Effectief volgens eerste aanwijzingen.
Samen Stevig Staan
(Van ’t Hof et al., 2009)
9-17 jaarKinderen of jongeren met een licht verstandelijke beperking in combinatie met gedragsproblemen.Combineert ouderinterventie gericht op opvoedingsvaardigheden met kindtraining.

Goed onderbouwd.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

So-Cool 

 
12-24 (met uitloop naar 23) jaarJongeren (IQ van 50-85) die een gemiddeld risico lopen op recidive en die tekorten vertonen in de sociale probleemoplossings- vaardigheden.Wordt door de kinderrechter als leerstraf opgelegd.

Goed onderbouwd.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

Training Agressie Controle (TACt regulier)
(Spanjaard & Albrecht, 2014)
12-24 jaarJongeren (IQ hoger dan 85) met antisociaal en agressief gedrag.Wordt door de kinderrechter als leerstraf opgelegd. 
Heeft een lvb-variant: TACt Plus.

Goed onderbouwd.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

Training Agressie Controle Plus (TACt Plus)
(Albrecht, Hemminga & Breg, 2014)
12-24 jaarJongeren (IQ van 50-85) met een licht verstandelijke beperking met antisociaal en agressief gedrag.Wordt door de kinderrechter als leerstraf opgelegd.

Goed onderbouwd.

N.B. Deze erkenning is ouder dan 5 jaar. De erkenningscommissie beoordeelt deze interventie opnieuw.

TOPs!
(Hulsebosch Spanjaard & Haasnoot, 2018)
12-24 jaarJongeren met antisociaal en/of delinquent gedrag Goed onderbouwd.

Multisysteemtherapie

Er is relatief veel onderzoek gedaan naar multisysteemtherapie (MST). Het algehele beeld dat daaruit voortkomt is dat MST positieve effecten laat zien (Curtis, Ronan & Borduin, 2004; Littell, Campbell, Green & Toews, 2009; Van der Stouwe, Asscher, Stams, Deković & Van der Laan, 2014). Die positieve effecten hebben betrekking op het verbeteren van opvoedvaardigheden en het verminderen van ernstige gedragsproblemen, recidive, uithuisplaatsing, gezinsproblematiek, middelenmisbruik en omgang met verkeerde vrienden. Deze effecten lijken op de lange termijn stand te houden. 

Eén overzichtsstudie constateerde dat MST vooral effectief is voor jongeren onder de 15 jaar die bij aanvang ernstige problemen hebben (Van der Stouwe et al., 2014). Een Nederlandse studie zag ook positieve effecten van MST, maar constateerde dat die juist hetzelfde waren voor jongeren van verschillende leeftijden (Asscher et al., 2013). De invloed van leeftijd op de effectiviteit van MST blijft dus onduidelijk. 

Uit één studie kwamen aanwijzingen dat het goed is om bij meisjes die MST krijgen aandacht te besteden aan depressieve symptomen en het gevoel te falen (Asscher et al., 2013). Zie voor meer informatie: Multisysteem Therapie (MST).

Multidimensionele familietherapie

Oorspronkelijk werd multidimensionele familietherapie (MDFT) vooral ingezet bij jongeren die overmatig drugs gebruikten. Inmiddels wordt het breder toegepast. Een overzichtsstudie constateerde dat MDFT een effectieve interventie is voor jongeren die overmatig middelengebruik laten zien en daarnaast gedragsproblemen hebben (Van der Pol et al., 2017). Het effect van MDFT bleek groter naarmate de problematiek ernstiger was. Belangrijke bevindingen waren verder dat MDFT effectief is in verschillende settings – en even effectief is voor jongens als voor meisjes, voor jongeren met verschillende culturele achtergronden en ongeacht de sociaal-economische status van kinderen of jongeren (Van der Pol et al., 2017). Zie voor meer informatie Multidimensionele familietherapie (MDFT).

Cognitief-gedragstherapeutische interventies

Onderzoek laat zien dat cognitief-gedragstherapeutische interventies (CGT) gemiddeld genomen positieve effecten hebben op gedragsproblemen (zie onder andere Battagliese et al., 2015; Litschge, Vaughn & McCrea, 2010; McCart et al., 2006). Over de grootte van het effect verschillen onderzoekers van mening: volgens sommige onderzoeken werkt cognitieve gedragstherapie heel erg goed, volgens andere maar een beetje.

De beste resultaten voor jongeren met een gedragsstoornis en delinquent gedrag blijken voort te komen uit cognitieve herstructurering, woedebeheersing (‘anger management’) en interventies die een groepsbenadering combineerden met een individueel behandelelement (Landenberger & Lipsey, 2005). Goede resultaten bleken ook te volgen uit de toepassing van een cognitief-gedragstherapeutische interventie bij jongeren met een hoog recidiverisico, uit een goede uitvoering van de interventie en uit het inpassen van de interventie in een breder interventiepakket (Landenberger & Lispey, 2005).

Uit andere studies, met een bredere doelgroep, blijkt dat interventies waarin gebruik wordt gemaakt van voordoen, rollenspellen, feedback en huiswerkopdrachten betere resultaten laten zien dan interventies zonder die elementen (Sukhodolsky, Kassinove & Gorman, 2004).

Wat betreft de invloed van leeftijd op de effectiviteit van CGT zijn er tegenstrijdige resultaten gevonden. Een al wat ouder onderzoek laat zien dat CGT effectiever wordt naarmate kinderen ouder worden (McCart et al., 2006). Maar recenter werd er juist geen relatie gevonden tussen leeftijd en de effectiviteit van CGT (Smeets et al., 2015).

Met betrekking tot de ernst van de problematiek, gender, het aantal sessies, de duur van de behandeling, de locatie van uitvoering, de ervaring van de therapeut en het type interventie (individueel/groep/gezin) zijn er tot dusver geen relaties gevonden met de effectiviteit van CGT (Smeets et al., 2015; Sukhodolsky, Kassinove & Gorman, 2004).

Voor jongeren met een licht verstandelijke beperking en externaliserende gedrags- en/of psychiatrische problematiek lijkt woedebeheersing zeer effectief, evenals het inzetten van bekrachtigers of beloningen, zoals bij operante conditionering (token economy) (Dekker, 2014).