
Ouders betrekken bij de opvoeding op de groep
Toelichting op de aanbeveling
-
Geef ouders door middel van oudertrainingen of gezinsinterventies ondersteuning bij het toepassen van de gewenste opvoedingstechnieken in de thuissituatie met het kind. Bespreek met de ouders hoe de opvoeding in de groep en die in de thuissituatie op elkaar zijn af te stemmen, zodat het kind op beide plekken dezelfde benadering krijgt.
De belangrijkste opvoeders van het kind zijn de ouders. Het is essentieel om hen vanaf dag 1 consequent te betrekken bij de behandeling. De ouders blijven altijd de eerste verantwoordelijken voor hun kind; als hulpverlener ondersteun je hen om die verantwoordelijkheid goed te dragen.
Stel daarom met het kind en de ouders een gezamenlijk plan op – en voer dit ook samen uit. Maak daarbij goede afspraken over het in stand houden van jullie contact. Het betrekken van ouders bij de opvoeding en behandeling van kinderen levert positieve resultaten op voor kinderen in residentiële hulp (zie onder meer Simons et al., 2017). Zorg wel dat je multidisciplinair samengewerkt met andere professionals, de ouders en het kind. Dat is belangrijk om de problemen op meerdere levensgebieden in onderlinge samenhang aan te pakken. Meer informatie over de samenwerking met ouders vind je in de richtlijn Residentiële jeugdhulp.
Als kinderen niet meer thuis kunnen wonen, is er vaak meer aan de hand in een gezin. Indien een gezin problemen heeft op meerdere levensgebieden, zijn de gezinsleden vaak overbelast. Hoe kun je als beroepsopvoeder ook in zo’n geval ouders optimaal betrekken bij de opvoeding en behandeling van hun kind? Meer informatie over zo’n situatie staat in de richtlijn Gezinnen met meervoudige en complexe problemen.
Als je ouders bij de hulp betrekt, is het belangrijk om rekening te houden met het perspectief van het kind. Een uithuisplaatsing is in principe gericht op de terugkeer van het kind naar diens ouders. Zal een kind níét meer terugkeren naar het ouderlijk huis, maar bijvoorbeeld een zelfstandigheidstraining volgen? Dan vraagt dit iets anders van de ouders dan als het residentiële verblijf kort is en hun kind snel terug zal komen. In het eerste geval spelen de ouders een meer ondersteunende rol en krijgen zij de kans om vaardigheden te leren om constructief te communiceren. In het tweede geval volgen de ouders training in de beschreven opvoedingstechnieken. In beide gevallen worden de ouders betrokken bij het verblijf en de behandeling van hun kind.