Overslaan en naar de inhoud gaan

Films: reflecteren met Mirjam en Ruben

Je kunt aan de hand van twee fictieve films met de richtlijnen aan de slag. In de films volg je een professional die aan het werk is met een gezin. Ook zijn er twee meer verdiepende films waarin professionals en ouders reflecteren op datgene wat zij in de fictieve films hebben gezien en gehoord, of juist niet. Per film is er een casusbeschrijving beschikbaar en een opdracht die je individueel of in groepjes kunt maken en doorspreken. Hieronder geven wij weer in welke volgorde het handig is om het materiaal te benutten. Het staat je vrij om daarvan af te wijken.

Disclaimer: Ten tijde van de opname van de films waren er 14 richtlijnen. Ondertussen zijn er diverse nieuwe richtlijnen gepubliceerd. Daarnaast kunnen de titels van de richtlijnen veranderd zijn.

Ruben

Film over Ruben, een startende professional aan het werk met Noah en zijn ouders

Instructie bij de film

Jullie gaan kijken naar een korte fictieve film over Ruben. Ruben zit nog niet zo lang in het vak en gaat voor het eerst op bezoek bij Noah en zijn ouders. In de film zie je een momentopname.

Na de film kunnen jullie in gesprek aan de hand van bijvoorbeeld deze reflectievragen:

  • Wat zag je?
  • Wat viel op?
  • Welke vragen roept hetgeen je gezien hebt bij je op?
  • Hoe kunnen richtlijnen je ondersteunen?
  • Wat kun je ervan leren, wat neem je mee?
  • Hoe zou jij deze situatie aanpakken?

Houd in gedachte dat Ruben een professional is zoals jullie allemaal zouden kunnen zijn. Het gaat niet om goed of fout. Maar om leren van je eigen handelen en ervaringen.

Film over het gesprek tussen twee professionals over de film van Ruben

Instructie bij de film

Jullie gaan kijken naar een verdiepende film over Ruben. In deze verdiepende film gaan twee ‘echte’ professionals die werkzaam zijn in de jeugdhulp en jeugdbescherming met elkaar in gesprek over de fictieve film. Start na het vertonen het gesprek op. Bijvoorbeeld door het stellen van deze vragen:

  • Wat is herkenbaar, welke nieuwe thema’s komen aan bod?
  • Wat kunnen we ervan leren, wat nemen we mee?
  • In geval van een teambespreking: kunnen/willen we zelf een actie formuleren?

Casus Noah met bijbehorende opdracht

Instructie bij de casus

Om de eerste reactie van mensen zo spontaan mogelijk te houden, raden we je aan om de casusbeschrijving er pas bij te pakken na het vertonen van het filmpje. Om het toepassen van de richtlijnen op dit filmpje concreter te maken, heb je meer achtergrondinformatie nodig. Daarom hebben we over deze casus een beschrijving gemaakt. Door de film te kijken, de casus door te nemen én de opdracht te maken, krijg je een indruk van hoe richtlijnen kunnen helpen. Antwoorden op de opdracht kun je samen bespreken.

Casus Noah met opdracht

Mirjam

Film over Mirjam, een ervaren professional aan het werk met Luna en haar ouders

Instructie bij de film

Jullie gaan kijken naar een korte fictieve film over Mirjam. Mirjam draait al heel wat jaren mee. Ze is al enige tijd betrokken bij Luna en haar familie. Daarom gaat ze op huisbezoek. De film toont een momentopname. Laat de film zien. Na de film kunnen jullie in gesprek gaan aan de hand van reflectievragen Denk aan vragen als:

  • Wat zag je?
  • Wat viel op?
  • Welke vragen roept hetgeen je gezien hebt bij je op?
  • Hoe kunnen richtlijnen je ondersteunen? Wat kun je ervan leren, wat neem je mee?

Houd in gedachte dat Mirjam een professional is zoals jullie allemaal zouden kunnen zijn. Het gaat niet om goed of fout. Maar om leren van je eigen handelen en ervaringen.

Film over het gesprek tussen twee professionals over de film van Mirjam

Instructie bij de film

Jullie gaan kijken naar een verdiepende film over Mirjam. In deze verdiepende film gaan ‘echte’ ouders en professionals met elkaar in gesprek over de fictieve film. 
Start na het vertonen het gesprek op. Bijvoorbeeld  over vragen als:

  • Wat is herkenbaar, welke nieuwe thema’s komen aan bod?
  • Wat kunnen we ervan leren, wat nemen we mee?
  • In geval van een teambespreking: kunnen/willen we zelf een actie formuleren?

Casus Luna met bijbehorende opdracht

Instructie bij de casus

Om de eerste reactie van mensen zo spontaan mogelijk te houden, raden we je aan om de casusbeschrijving pas te lezen na het vertonen van het filmpje. Om het toepassen van de richtlijnen op dit filmpje concreter te maken, heb je meer achtergrondinformatie nodig. Daarom hebben we over deze casus een beschrijving gemaakt. Door de film te kijken, de casus door te nemen én de opdracht te maken, krijgen zij een indruk van hoe richtlijnen kunnen helpen. Antwoorden op de opdracht kun je samen bespreken.

Casus Luna met opdracht