Richtlijn
Jeugdhulp met verblijf
3.1.9. Meten leefklimaat
Toelichting op de aanbeveling
-
Vraag als pedagogisch medewerker regelmatig feedback aan jongeren over het eigen handelen en het leefklimaat in de groep. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld vragenlijsten of gesprekken.
Feedback over het pedagogisch leefklimaat
Feedback over het pedagogische klimaat is belangrijk om gerichte verbeteringen aan te kunnen brengen. Je kunt dit doen op individueel niveau (tussen jongere en begeleider), maar ook op groeps- of instellingsniveau door gegevens van meerdere jongeren samen te bekijken.
Met meetinstrumenten onderzoek je hoe jongeren het pedagogisch klimaat beoordelen. Onder andere deze instrumenten kun je gebruiken om het pedagogisch klimaat te evalueren:
- Inspectieteams Q4C (Stichting Alexander): jongeren voeren zelf inspecties uit op basis van de kwaliteitsstandaarden van Quality for Children (Q4C).
- Handleiding herziene versie leefklimaatvragenlijst (Group Climate Inventory, revisited, GCI-R): een vragenlijst voor jongeren vanaf 12 jaar die het klimaat in de groep meet.
- Vragenlijst Pedagogisch Klimaat voor kinderen van 4-8 jaar (Group Climate Inventory-Revisited (GCI-R)): een aangepaste versie voor kinderen van 4 tot 8 jaar
- Vragenlijst Pedagogisch Klimaat voor kinderen van 8-15 jaar (Group Climate Inventory-Revisited (GCI-R)): een aangepaste versie voor kinderen van 8 tot 15 jaar
- QUICKSCAN - Annemarie Stevens Pedagogisch Specialist: QuickScan pedagogisch klimaat basisonderwijs.