Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Jeugdhulp met verblijf
Jongere

Verantwoording en bronnen

© 2025 Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk, Nederlands Instituut van Psychologen, Nederlandse vereniging van pedagogen en onderwijskundigen, Nederlands Jeugdinstituut.

Richtlijnen ondersteunen professionals om samen met cliënten te beslissen over de best passende hulp. Een richtlijn geeft onderbouwde aanbevelingen op basis van wetenschappelijk onderzoek, praktijkkennis van professionals en ervaringskennis van cliënten. Richtlijnen worden regelmatig aangepast.

Het ontwikkelen, herzien en implementeren van richtlijnen voor jeugdprofessionals vindt plaats in het kader van het Meerjarenplan Richtlijnen Jeugd, opgesteld door het Nederlands Jeugdinstituut, de Beroepsvereniging van Professionals in Sociaal Werk (BPSW), het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) en de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO).

Zie voor meer informatie: www.richtlijnenjeugdhulp.nl

Gebruik bij referenties naar deze richtlijn altijd: richtlijn Jeugdhulp met verblijf voor jeugdhulp en jeugdbescherming. 

Herziene versie o.b.v. richtlijn Residentiële jeugdhulp voor Jeugdhulp en Jeugdbescherming (auteurs: Marjan de Lange, Anne Addink, Marianne Haspels en Esther Geurts).

Auteurs 

  • Susanne Höfte en Madelief Weijs (Hogeschool Leiden, Onderzoeksgroep Waarde(n)volle zorg).
  • Saranda Ratkoceri, Steven van Essen en Mireille Gommans (Hogeschool Leiden, Lectoraat Residentiële Jeugdzorg).
  • Chris Kuiper (iHUB, Hogeschool Leiden, UvA).

Ontwikkelgroep

V. (Veronique) van Miert (projectleiding), Prof. dr. P. (Peer) van der Helm, S. (Saranda) Ratkoceri en S. (Steven) van Essen (Hogeschool Leiden lectoraat residentiële jeugdzorg) tot mei 2024.

Dr. mr. S. (Susanne) Höfte (projectleiding) en M. (Madelief) Weijs na mei 2024.

De onderzoekers in de ontwikkelgroep hebben geen financiële en/of andere belangen ten aanzien van inhoudelijke keuzes. De ontwikkelgroep en de herzieningswerkgroep zoeken in gezamenlijkheid naar overeenstemming over te includeren onderwerpen en formuleringen van uitgangsvragen en aanbevelingen.

Stuurgroep

Vera van Waardenburg (Hogeschool leiden), Ans van de Maat (NJi), Bram Loog (Hogeschool Leiden), Marianne Berger (NJi).

De opvattingen van de stuurgroepleden met de opdrachtgever en financierende instantie (NJi) en de opdrachtnemer hebben geen invloed gehad op de inhoud van de richtlijn.

Herzieningswerkgroep

Prof. dr. C. (Chris) Kuiper (voorzitter, Universiteit van Amsterdam, iHUB, Hogeschool Leiden), M. (Marije) Verhoeks (procesbegeleider, adviseur NJi), A. (Anne) Addink, (adviseur NJi), P. (Peter) Willems (ouderperspectief, ervaringsdeskundige ouder), S. (Sanne) van der Laan (jongerenperspectief, ervaringswerker Levvel), L. (Linde) Hogenhuis (gz-psycholoog, namens NIP), L. (Luuk) Trommelen (professioneel opvoeder, namens Heppie (T)Huis, BPSW), V. (Vincent) Mulders (orthopedagoog generalist, namens NVO), A. (Anne) Pelzer (praktijkperspectief, kinder- en jeugdpsychiater), L. (Laura) Lebens (praktijkperspectief, pedagogisch medewerker A&B), K. (Kim) Wildeman (praktijkperspectief, gedragswetenschapper, ’s Heeren Loo), Prof. dr. A. (Annemiek) Harder (wetenschap, EUR).

Prof. dr. C. (Chris) Kuiper is opgetreden als onafhankelijk voorzitter, zijn meervoudige partijdigheid is besproken met zowel opdrachtgever, opdrachtnemer als de herzieningswerkgroep. Er is geen bezwaar kenbaar gemaakt.

Klankbordgroep

K. (Katja) van der Eijnden (gezinshuisouder, namens present 24x7), M. (Margret) Rosier (gedragswetenschapper, docent onderzoeker, Timon, Universiteit Leiden), A. (Aletta) Koudijs (beleidsadviseur gezinshuis.com, jurist), T. (Tineke) Voogd (voorzitter cliëntenraad), dr. L. (Leoniek) Kroneman (adviseur, senior onderzoeker BMC), F. (Frederiek) Muller (eigen kracht coördinator), M. (Miloe) Stegena (gedragswetenschapper, WSG), dr. K. (Karin) Nijhof (senior onderzoeker, Pluryn), C. (Chantal) Cornelissen (gedragswetenschapper, VIGO-groep), P. (Pietie) Travaille (gedragswetenschapper, Regiecentrum Bescherming en Veiligheid Friesland), F. (Femke) Gebbinck (praktijkperspectief jeugdprofessional Pluryn) en dr. H. (Harmke) Leloux-Opmeer (wetenschap, senior onderzoeker).

Kinderen en jongeren

Gedurende het traject zijn kinderen en jongeren geconsulteerd over hun wensen en ideeën met betrekking tot jeugdhulp met verblijf.

Verkenning, herziening middels een kritische reflectie

De richtlijn Residentiële Jeugdhulp en Jeugdbescherming is in 2015 voor het eerst gepubliceerd. In 2021 zijn de interventies in de richtlijn geactualiseerd. Maatschappelijke ontwikkelingen rondom residentiële jeugdhulp zijn sindsdien in een stroomversnelling geraakt. Denk bijvoorbeeld aan de motie over het stoppen met gesloten jeugdhulp en de ontwikkeling van kleinschalige voorzieningen. Ook recente onderzoeken, praktijkinnovaties en signalen van kinderen of jongeren en hun ouders zijn aanleiding voor deze herziening. Een concrete aanleiding was bijvoorbeeld een kritische reflectie op de bestaande richtlijn Residentiële Jeugdhulp en Jeugdbescherming in opdracht van het NJi, uitgevoerd door het Lectoraat Residentiële Jeugdzorg (Hogeschool Leiden, 2022).

Een korte samenvatting van de reflectie luidt:

  • Er zijn veranderingen in de visie op de zorg voor jeugd en zeker op jeugdhulp met verblijf. Een belangrijk document is de notitie De best passende zorg voor kwetsbare jongeren van VWS uit 2018: zo thuis mogelijk opgroeien.
  • Het pedagogisch leefklimaat blijft van wezenlijk belang. Er is sinds het verschijnen van de richtlijn Residentiële Jeugdhulp en Jeugdbescherming een aantal (promotie)onderzoeken in de Nederlandse contexten uitgevoerd, waarvan de resultaten zeker opgenomen moeten worden in een herziening van de richtlijn. Denk aan Strijbosch (2018) een positief groepsklimaat in de residentiële zorg voor kinderen en jongeren van 4-15 jaar oud; De Valk (2019): Repressie in de residentiële jeugdzorg staat een effectieve behandeling van kinderen en jongeren in de residentiële jeugdzorg in de weg. Beld (2019) het leerklimaat van het speciaal onderwijs in de residentiële jeugdzorg; Eltink (2020) een positief leefklimaat draagt bij aan de vermindering van antisociaal gedrag en agressie, waarbij met name de ervaren veiligheid door de jongere ertoe doet; Neimeijer (2021) de kwaliteit van het leef- en werkklimaat in relatie tot cliënten met een LVB; Roest (2022): het belang van de werkalliantie (samenwerkingsrelatie) in de residentiële jeugdhulpverlening. Daarnaast is de aandacht voor kinderrechten toegenomen, voor hoe professionals invulling geven aan het juridisch kader en voor de terugplaatsing van kinderen en jongeren. Net als op de vraag of er een speciale focus moet zijn voor kleinschalige voorzieningen, gezinshuizen en of JeugdzorgPlus in de richtlijn.
  • Aandacht voor de veiligheid binnen de jeugdhulp blijft van belang. Aandacht voor de juridische positie van kinderen en jongeren en hun ouders in de open en de gesloten jeugdzorg en inzet vrijheidsbeperking is wezenlijk. Inperken van vrijheden gebeurt veel en niet alleen in de gesloten jeugdhulp.
  • Er zijn nieuwe inzichten in het belang van het versterken van de samenwerkingsrelatie tussen teams in de jeugdhulp/jeugd-ggz en de ouder(s) (GGZ Standaarden, 2019). Hiervoor is ook een vragenlijst ontwikkeld om deze samenwerking systematisch te monitoren en erop te reflecteren (Lamers et al., 2015, 2016). Verder is het openlijk bespreken van de samenwerking, en dit systematisch te doen, van belang om gezamenlijk en actief te werken aan een goede werkrelatie (Mihalo & Valenti, 2016, Roest, 2020) en binnen het team een werkwijze/attitude te creëren gericht op het versterken van de samenwerkingsrelatie (Lamers, 2016).
  • Daarnaast was de wens dat de richtlijn beter leesbaar en bruikbaar moet zijn voor de praktijk.

Deze reflectie leidde uiteindelijk tot een opdracht om tot een actualisatie van de richtlijn te komen. 

Op basis van maatschappelijke ontwikkelingen en feedback van deelnemers tijdens de startbijeenkomst in oktober 2022, heeft het NJi in november 2022 een korte verkenning gedaan. De vraag die centraal stond was: "Is het nog steeds logisch om vanuit hulpvormen te denken of is er aanleiding om te gaan werken met een meer algemene ‘24 uurshulp-richtlijn’. Er zijn 6 professionals gesproken, de reacties waren divers en bevestigden ten dele het beeld dat er reden is tot verbreding. Actuele ontwikkelingen zoals kleinschalig verblijf en deeltijd 24-uurszorg worden zoveel mogelijk meegenomen in de herziening. De filosofie ‘zo thuis als mogelijk’ met focus op opvoedklimaat in plaats van behandelgroep is leidend.

Met de herzieningswerkgroep is tijdens de eerste bijeenkomst in januari 2023 op basis van bovenstaande uitgangspunten verder nagedacht over het doel, de doelgroep en de reikwijdte van de richtlijn. Hier kwam opnieuw het gesprek op gang over de breedte van de richtlijn en werd de suggestie gedaan om jeugdhulp met verblijf als definitie te hanteren, met nadrukkelijk de wens om gezinshuizen te includeren in deze richtlijn (en pleegzorg te excluderen, daar is immers een richtlijn voor). Gaandeweg bleek een actualisatie ontoereikend, maar betrof de aanpassing een grondige herziening.

Deze herziene richtlijn is dus voor een breed palet aan zorgvormen van toepassing, van high intensive care jeugd tot een logeerhuis. Dat betekent concreet dat de teksten en aanbevelingen over deze volle breedte ruimte moeten bieden aan jeugdprofessionals.

De titel is aangepast van richtlijn Residentiële Jeugdhulp naar richtlijn Jeugdhulp met verblijf.

Uitgangsvragen

De oorspronkelijke hoofdstukken van de richtlijn Residentiële Jeugdhulp en Jeugdbescherming: 

Hoofdstuk 1: Het pedagogisch leefklimaat 
Hoofdstuk 2: Veiligheid
Hoofdstuk 3: Samenwerken met ouders
Hoofdstuk 4: Vasthouden van resultaten na vertrek uit de residentiele jeugdhulp leiden tot de initiële uitgangsvragen

Uitgangsvraag 1: Hoe kan in de residentiële jeugdhulp en jeugdbescherming het pedagogisch leefklimaat bevorderd worden?

Uitgangsvraag 2: Hoe kan voorkomen worden dat jeugdigen die in een residentiële voorziening wonen het slachtoffer worden van verbaal, fysiek of seksueel grensoverschrijdend gedrag?

Uitgangsvraag 3: Op welke wijze kunnen ouders hun verantwoordelijkheid tijdens de residentiële hulp vormgeven en wat dit betekent voor de samenwerking met ouders?

Uitgangsvraag 4: Op welke wijze kunnen behaalde resultaten behouden worden bij jeugdigen die de residentiële hulp verlaten en weer terugkeren naar huis of zelfstandig gaan wonen?

De selectie en formulering van de herziene uitgangsvragen en bijbehorende thema’s is ontstaan in co-constructie met de herzieningswerkgroep en klankbordgroep waarin een brede vertegenwoordiging van ervaringsdeskundigen, jeugdprofessionals, organisaties en onderzoekers die betrokken zijn bij jeugdhulp met verblijf vertegenwoordigd waren. De uiteindelijke uitgangsvragen zijn opgenomen in de Introductie

Methodologische aanpak

De ontwikkelgroep heeft op hoofdlijnen de uitgangsvragen uit de bestaande richtlijn gehandhaafd. De herzieningswerkgroep is benut om de uitgangsvragen te actualiseren en aan te scherpen. Op basis daarvan wordt in de onderbouwing gemotiveerd welke wetenschappelijke literatuur is geselecteerd en ook de mate van bewijskracht.

Er is gezocht in de databases: Web of Science (Social Sciences Citation Index); Pubmed; MEDLINE (Ovid), met als filter 2010-2023 (30 juni) en Peer reviewed articles & book chapters in het Nederlands en in het Engels (met aanvullende search in 2025 op reviews 2023-2025).

Hierbij zijn verschillende Engelstalige en Nederlandstalige zoektermen gebruikt voor jeugdhulp met verblijf (bijv.: “residential treatment”; "residential care"); pedagogisch klimaat (bijv.: "group climate"; "social climate"); veiligheid(sbeleving) ("psychological safety"; "physical safety"; "perceived safety"); samenwerking met ouders (“family centered”; "parental involvement"; "parental participation") en toekomstgericht werken. Deze zoekstrategie resulteerde in 668 studies die zijn gescreend op basis van titel en samenvatting; 521 studies werden geëxcludeerd en van 147 studies is het volledige artikel gescreend. Van dit aantal zijn 32 studies geïncludeerd in de verantwoording van de richtlijn. In aanvulling op de zoekstrategie in de databases zijn studies gezocht via het raadplegen van experts en Google Scholar. Deze strategie resulteerde in 106 studies geraadpleegd. Aldus zijn in totaal 138 studies geïncludeerd in de onderbouwing van de richtlijn. 

Voor uitgangsvraag 1 werd als zoekstring gehanteerd: (“residential treatment” OR "residential care") AND ("group climate" OR "social climate") AND (youth OR children) (173 treffers) respectievelijk (“residentiele OR intramurale”) AND (“jeugdzorg OF jeugdhulp”) EN “klimaat” OF "jeugdhulp met verblijf" OF “zo thuis als mogelijk” OF gezinshuis (28 treffers). Inclusiecriteria voor full-tekst: Pedagogisch klimaat in residentiele hulpverlening (zorg + gezinshuis, niet pleegzorg) voor kinderen/jeugd. Er zijn 84 artikelen full-text gescreend, 7 geëxcludeerd = 77 studies zijn meegenomen. Samenvattingen van de studies zijn verwerkt in het document 'schema literatuur' van waaruit het opstellen van de aanbevelingen heeft plaatsgevonden. 

Voor uitgangsvraag 2 was de zoekstring: (“residential treatment” OR "residential care") AND ("psychological safety" OR "physical safety" OR "perceived safety") AND (youth OR children) (265 hits) respectievelijk (“residentiele OF intramurale”) EN (“jeugdzorg OF jeugdhulp”) EN “klimaat” OF "jeugdhulp met verblijf" OF “zo thuis als mogelijk” OF gezinshuis (32 treffers). In totaal zijn 63 artikelen full-text gescreened gescreend, 12 zijn er geëxcludeerd. In totaal zijn 51 studies meegenomen. Samenvattingen van de studies zijn verwerkt in het document 'schema literatuur' van waaruit het opstellen van de aanbevelingen heeft plaatsgevonden.

Voor uitgangsvraag 3 was de zoekstring: (“family centered” OR "parental involvement" OR "parental empowerment" OR "parental participation") AND ("residential youth care") Dit leverde 170 treffers op. Na selectie op titel en samenvatting zijn 25 artikelen full-text gescreend, Hierbij vielen nog 6 studies af. Uiteindelijk zijn 19 studies gebruikt. Samenvattingen van de studies zijn verwerkt in het document 'schema literatuur' van waaruit het opstellen van de aanbevelingen heeft plaatsgevonden.

Voor uitgangsvraag 4. Op welke wijze kunnen behaalde resultaten behouden worden bij jongeren die de residentiële hulp verlaten en weer terugkeren naar huis of zelfstandig gaan wonen, was de search datum januari 2024. De syntax is niet bewaard gebleven.

Het totaaloverzicht wordt in onderstaand PRISMA-stroomdiagram weergegeven.

PRISMA-stroomdiagram
Ontwikkelproces richtlijn Jeugdhulp met verblijf

De ontwikkelgroep heeft vanuit het brede kennisnetwerk van de onderzoeksgroep expertise op deelterreinen van de richtlijn betrokken, zoals bijvoorbeeld jeugd-ggz. Ook is expertise uit de herzieningsgroep, zowel tijdens als tussen de herzieningsbijeenkomsten benut.

Ten behoeve van kwaliteitswaarborgen is zo dicht mogelijk aangesloten bij de uitgangspunten van Evidence-Based Richtlijn Ontwikkeling (EBRO) en de Toolkit voor Ontwikkeling en Herziening van het NJi. Het doel van de kwaliteitswaarborgen is om de kwaliteit van het wetenschappelijke bewijs en de sterkte van de aanbeveling transparanter te maken.

Mariska Tuut, zelfstandig richtlijnmethodoloog bij PROVA en PHD Candidate bij Care And Public Health Research Institute (CAPHRI), is als externe deskundige benut voor advisering ten aanzien van methodologische keuzes en onderbouwing. De procesbegeleider van het NJi heeft de inzet van een richtlijnmethodoloog gefaciliteerd.

De aanbevelingen

Deze zijn gebaseerd op de kracht van het wetenschappelijk bewijs en de overige overwegingen. Samen bepalen ze de kracht van de aanbeveling. Wetenschappelijk bewijs is kennis die gebaseerd is op (de resultaten van) wetenschappelijk onderzoek. Hierbij wordt gestreefd naar variëteit in de bewijsvoering. Evidence is kennis gebaseerd op verschillende bronnen, die getoetst is en die betrouwbaar is bevonden Verhoef & Kuiper (2025).

De aanbevelingen zijn helder en ondubbelzinnig geformuleerd, gericht op het handelen van de professional en in positieve termen (wat wel te doen). Alle aanbevelingen zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs, de aanbevelingen dienen daarom gelezen te worden als ‘wordt aanbevolen’. Alle aanbevelingen zijn onderschreven door de herzieningswerkgroep, zodat je kan stellen dat alle aanbevelingen gebaseerd zijn op zowel wetenschappelijke, professionele als ervaringskennis. Sommige aanbevelingen zijn ook expliciet gemaakt door ervaringsdeskundigen (jongeren of ouders) en/of professionals. In tabel 1 is per aanbeveling opgenomen of er naast instemming, ook expliciet professionele kennis en ervaringskennis is ingebracht bij het formuleren van de aanbevelingen.

Tabel: Kennisbronnen per aanbeveling

 

 

 

 

Aanbeveling

bewijs 

 

Wetenschappelijke kennis

 

Professionele kennis 

 

Ervaringskennis

1. Respecteer de rechten van kinderen en jongeren op basis van het IVRK.X  
2. Wees je bewust van je persoonlijke houding in de interactie met jongeren.XXX
3. Maak contact met jongeren. Toon betrokkenheid, interesse, respect. Wees oprecht en eerlijk in het contact.XXX
4. Behandel jongeren in de leefgroep als individuen en niet alleen als groep.XXX
5. Houd bij het creëren van een positief pedagogisch klimaat rekening met de basisbehoeften van jongeren. Bevorder hun autonomie, verbondenheid en competentie. Gebruik hierbij de vooraf opgestelde gedeelde verklarende analyse. 

X

 

  
6. Bied jongeren mogelijkheden om te oefenen op hoe ze pp een positieve manier met elkaar omgaan en ondersteun ze hierin.XX 
7. Streef naar een omgeving die zo nauw mogelijk aansluit bij de leefomgeving van de jongere. Het beleid is gericht op het bieden van een vervangende thuisomgeving die aansluit bij de behoeften en de ontwikkeling van jongeren.XX 
8. Investeer in een positief en veilig werkklimaat. XXX
9. Vraag als pedagogisch medewerker regelmatig feedback aan de jongere over het eigen handelen en het leefklimaat in de groep.X  
1. Draag zorg voor een pedagogisch leefklimaat (zie Pedagogisch klimaat).XXX
2. Werk samen met jongeren en hun ouders om de veiligheid en veiligheidsbeleving te vergroten.XXX
3. Stimuleer positieve onderlinge interacties tussen jongeren in huis of op de groep.X X
4. Stimuleer positieve onderlinge interactie tussen de professional en de jongere.X  
5. Zet reflectie en teamcoaching in als veiligheidsinstrument.X  
6. Terugdringen van vrijheidsbeperkende maatregelen.XXX
7. Monitor continu de veiligheid en veiligheidsbeleving van jongeren.XXX
8. Neem klachten van jongeren altijd serieus en draag actief bij aan een oplossing.X X
1. Zie, erken, herken ouders als essentiële partners en laat ze zich welkom voelen.XXx
2. Wees je bewust van machtsverschillen.XXX
3. Wees je bewust van wantrouwen en bouw aan vertrouwen.X X
4. Communiceer transparant en creëer betrokkenheid.X X
5. Versterk en ondersteun ouderlijke empowerment.X X
6. Wees cultuur sensitief, sluit aan bij individuele behoeften en bied passende ondersteuning.  XXX
1. Geef prioriteit aan persoonlijk contact, door het eigen verhaal van de jongere te erkennen en de ouders hierbij te betrekken.X X
2. Bevorder betekenisvolle participatie.X X
3. Start opname in de jeugdhulp met verblijf met het opstellen van een perspectiefplan.X  
4. Focus op het opbouwen, ondersteunen en stimuleren van een eigen sociaal netwerk.XXX
5. Stimuleer samenwerking tussen ouders, netwerk en professionals.XXX
6. Bied een integrale aanpak voor vervolgzorg.XXX
7. Bied vervolgzorg op maat.X X

Kennislacunes

De ontwikkelaars constateren dat er tijdens het opstellen van deze richtlijn op een aantal gebieden onvoldoende wetenschappelijke en ervaringskennis is om onderbouwde gedetailleerde handelingsadviezen te geven. Op de meeste gebieden is wel onderzoek aanwezig of in gang gezet, echter nog zeer beperkt. Op basis van deze constatering worden aanbevelingen gedaan voor korte- en langetermijnonderzoek.

  • Hoewel de gedeelde verklarende analyse breed geadviseerd wordt, is nog te weinig bekend over hoe een gedeelde verklarende analyse eruit zou moeten zien en wie deze, met welke expertise, wanneer, voor en met wie, op en bij zou moeten stellen. Onderzoek naar procesinhoud en vorm, implementatie en effectiviteit is wenselijk.
  • Er is nog onvoldoende kennis over doorvertaling naar richtlijnen en ondersteunende structuren voor structurele en duurzame inzet van ervaringsdeskundigen voor het pedagogisch klimaat in jeugdhulp met verblijf. Niet alleen in drie milieuvoorzieningen maar ook in kleinschalige woonvormen en gezinshuizen.
  • Er is nog onvoldoende bekend over of en hoe ervaringsdeskundigheid van professionals ingezet kan worden voor cure en care in jeugdhulp met verblijf; en wat de effectiviteit hiervan is.

Met de ingezette afbouw van JeugdzorgPlus en het toewerken naar kleinschaligheid ontstaan nieuwe uitdagingen waarvoor kennis nog onvoldoende aanwezig lijkt. Hoewel onderzoek naar kleinschaligheid en de effecten daarvan vormkrijgen (Ammerlaan, et al, 2022; Pronk en Smit, 2025; Van Schie et al, 2020, 2023; VO-raad, 2024) is er nog veel onduidelijkheid over de effecten ervan. 

  • Recente onderzoeken laten zien dat kinderen die in nieuwere, kleinschalige voorzieningen verblijven, niet altijd passend onderwijs krijgen (Pronk en Smit, 2025). De voorgenomen sluiting van JeugdzorgPlus is op z’n minst uitdagend voor het vormgeven van zowel de aard als de kwaliteit van het onderwijs voor deze jongeren. (VO-raad, 2024). De vraag is wat professionals in Jeugdhulp met verblijf kunnen bijdragen om te voldoen aan de onderwijsbehoeften van deze jongeren.
  • Er lijkt een toename van de een-op-eenbegeleiding binnen de jeugdhulp met verblijf waarneembaar. Een-op-eenbegeleiding is een intensieve zorgvorm waarbij een jongere het grootste deel van de dag door een vaste begeleider wordt ondersteund. Er is onvoldoende inzicht in indicatie, effectieve duur, de positieve en negatieve effecten op de individuele jongere, maar ook op het klimaat in een groep.
  • Hoewel er veel geschreven is over integrale aanpak is er weinig effectonderzoek en kosten effectiviteitsonderzoek naar domeinoverstijgende samenwerking in de jeugdhulp met verblijf en specifiek naar de samenwerking van de verschillende professionals op het klimaat.

Addink, A., Van 't Spijker, C., Mourits, E., & Bergenhenegouwen, H. (2024). Handreiking Omgaan met dilemma's rond vrijheidsbeperking in open jeugdhulp met verblijf. Nederlands Jeugdinstituut en Kindercentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. 

Ammerlaan, F, Oosterling, M., Gutterswijk, R., Mulder, E., Harder, A. (2022). Kleinschalig verblijf voor jongeren en kinderen in de jeugdhulp. Een voorstudie naar de doelgroep, vormgeving van zorg &onderwijs en werkzame factoren https://www.awrj.nl/wp-content/uploads/2022/09/Eindrapport-KV-voorstudie-nieuwe-stijl-v2.pdf

Archard, D., & Skivenes, M. (2009). Hearing the child. Child & Family Social Work, 14(4), 391-399. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2008.00606.x

Barth, R. P., Zeinstra, L., Lee, B. R., & Harder, A. T. (2023). Shared family care: Out of home care programs for serving parents and children together. Residential Treatment for Children and Youth, 41(1), 24-46. https://doi.org/10.1080/0886571X.2023.2202889

Barnhoorn, J., Broeren, S., Distelbrink, M., De Greef, M., Van Grieken, A., Jansen, W., Pels,    T. V. M., Pijnenburg, H., & Raat, H. (2013). Cliënt-, professional- en alliantiefactoren: Hun relatie met het effect van zorg voor jeugd. Verkenning van kennis en kennishiaten voor het ZONMW-programma Effectief werken in de jeugdsector. ZonMW. ZonMw

Begeleid Wonen (2025). Begeleid wonen: Wat is begeleid wonen? Zorgloket. Geraadpleegd op 8 juli 2025, van https://begeleid-wonen.nl/woonvormen/kamertraining/ 

Beld, M. H. M., Van den Heuvel, E. G., Van der Helm, G. H. P., Kuiper, C. H. Z., De Swart, J.   J. W.,   Roest, J. J., & Stams, G. J. J. M. (2019). The impact of classroom climate on students’ perception of social exclusion in secondary special education. Children and Youth Services Review, 103, 127–134. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.05.041

Bennik, E., Glashouwer, K., Neimeijer, R., Elgersma, H., & De Jong, P. (2019). Bekijk jezelf door een roze bril: Een online preventieve interventie gericht op het versterken van psychische veerkracht in jongeren. Tijdschrift Voor Gedragstherapie, 52(2). 

Billen, E. (2022). Improving the understanding of self-regulation: Perspectives for forensic research and practice. Proefschriftmaken.

Blankestein, A. M. M. M., Van Der Rijken, R. E. A., Broekhoven, J. L., Lange, A. M. C., Simons, I., Van Domburgh, L., Van Santvoort, F., & Scholte, R. H. J. (2021). Residential youth care combined with systemic interventions: Exploring relationships between family-centered care and outcomes. Residential Treatment For Children & Youth, 39(1), 34–56. https://doi.org/10.1080/0886571x.2020.1863894

Boendermaker, L., & De Baat, M. (2010). Wat werkt bij jeugdigen met gedragsproblemen? NJi.

Boendermaker, L., Van Rooijen, K., Berg, T. & Bartelink, C. (2013). Residentiële jeugdzorg: Wat werkt? Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 7 april 2025, van https://www.nji.nl/sites/default/files/2021-05/Watwerkt_ResidentileJeugdzorg.pdf

Boendermaker, L., Verheem, E. A., & Otte, K. (2021). Competenties voor werken in de  JeugdzorgPlus: Deelrapport 3 van Werken aan de toekomst van JeugdzorgPlus. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Jeugdzorg. 

Boeser, A., & Montfoort, A. (2009). Veiligheidsbeleid Jeugd & Opvoedhulp. MOgroep Jeugd. 

Bouma, H., Grietens, H., Knorth, E., & López López, M. (2017). Betekenisvolle participatie van kinderen in de jeugdbescherming: Inzicht in het concept en de verankering in het Nederlandse jeugdbeschermingsbeleid. (Project HEBE publication redactie) University of Groningen, Department of Special Needs Education and Youth Care. 

Broersen, A., & Klapwijk, G. (2022). Goed in gesprek: De basis voor beweging in onderwijs en jeugdhulp. Breindok. 

Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv26071r6 

Bryson, S. A., & Bosma, H. (2018). Health social work in canada: Five trends worth noting. Social Work in Health Care, 57(8), 1-26.  https://doi.org/10.1080/00981389.2018.1474161

Carr, A. (2019). Family therapy and systematic interventions for child-focused problems: The current evidence base. Journal of Family Therapy, 42(2), 153-213. 

Centraal Bureau voor de Statistiek (2024). Jongeren met jeugdzorg naar persoonskenmerken 2021 tot en met 2024. Centraal Bureau voor de Statistiek. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://opendata.cbs.nl/#CBS/nl/dataset/85100NED/table?ts=1651213309355 

Chartier, S., & Blavier, A. (2022). What effect do parental visits have on the psychological state of children in foster families and institutional care? Is there a difference between these populations? ORBI-University of Liège. 

Chatfield, M. M., Diehl, D. C., Johns, T. L., Smith, S., & Galindo-Gonzalez, S. (2020).  Quality of experience in residential care programmes: Retrospective perspectives of former youth participants. Child & Family Social Work, 26(1), 132–143. https://doi.org/10.1111/cfs.12796

Collins, J., & Murphy, G. H. (2022). Detection and prevention of abuse of adults with    intellectual and other developmental disabilities in care services: A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities35(2), 338-373. https://doi.org/10.1111/jar.12954

Commissie-Samson. (2012). Omringd door zorg, toch niet veilig: Seksueel misbruik van door de overheid uit huis geplaatste kinderen, 1945 tot heden. Jeugdzorg Nederland, Boom Amsterdam. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.jeugdzorgnederland.nl/wp-content/uploads/2021/04/Omringd-door-zorg-toch-niet-veilig-commissie-Samson.pdf

Costa, M., Melim, B., Tagliabue, S., Mota, C. P., & Matos, P. M. (2020). Predictors of the quality of the relationship with caregivers in residential care. Children and Youth Services Review, 108, 104579. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104579

Costa, M., Matos, P. M., Santos, B., Carvalho, H., Ferreira, T., & Mota, C. P. (2022). We stick together! COVID-19 and psychological adjustment in youth residential care. Child Abuse & Neglect, 130 (1), 105370. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2021.105370

Crewe, B. (2011). Soft power in prison: Implications for staff-prisoner relationships, liberty and legitimacy. European Journal of Criminology, 8(6), 455–468. https://doi.org/10.1177/1477370811413805

De Beuf, T. L. F., De Ruiter, C., & De Vogel, V. (2018). Krachten en kwetsbaarheden bij jongeren. Kind & Adolescent Praktijk, 17, 28-35. https://doi.org/10.1007/s12454-018-0024-3

Defence for Children (2024). Kinderrechtenkader voor jeugdprofessionals. Defence for Children.

Dekker, A., & Van Miert, V. (2020). Een uitdagende uitdaging: het belang van aandacht voor het werkklimaat van medewerkers. In A. Harder, E. Knorth, & C. Kuiper (red.), Uithuisgeplaatste jeugdigen. Sleutels tot success in behandeling en onderwijs, (pp. 109 – 117), SWP. 

De Greef, M. (2019). Addressing the alliance. The parent-professional alliance in home-based  parenting support: Importance and associated factors [Proefschrift]. Nijmegen: Radboud Universiteit.

De Valk, S. M. (2019). Under pressure. Repression in residential youth care [Proefschrift]. Universiteit van Amsterdam.

De Vos, I., & Van Hove, V. (2023). Wie ben jij voor mij?: Ervaringen met hulpverleners (2nd Ed.). Gompel & Svacina.

Dijkstra, J. K., & Veenstra, R. (2019). Jongeren, leeftijdsgenoten en criminaliteit. Tijdschrift Voor Criminologie, 61(3), 280-292. https://doi.org/10.5553/TvC/0165182X2019061003005

Dings, R. P. J. M. (2020). Not being oneself? Self-ambiguity in the context of mental disorder. [PhD-Thesis] Radboud Universiteit.

Dirkse, M., Eichelsheim, V., Asscher, J., & Van der Laan, P. (2018). Meisjes in jeugdzorgplus: Een onderzoek naar genderverschillen in problematiek, behandelplan  en genderspecifiek werken. Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving, ZonMw. 

Douma, L. (2024). Meer aandacht nodig voor behoeften van jongeren met suïcidaal gedrag. GGZ Totaal. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-4383344/nieuws/meer_aandacht_nodig_voor_behoeften_van_jongeren_met_suicidaal_gedrag.html

Dube, S. R. (2018). Continuing conversations about adverse childhood experiences (ACEs) screening: A public health perspective. Child Abuse & Neglect85, 180-184. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.03.007

Eenshuistra, A. (2021). "I know best…": Research into the professional skills of care workers    in residential youth care. [Thesis fully internal (DIV), University of Groningen]. University of Groningen. https://doi.org/10.33612/diss.159342116

Ellemers, N., & De Gilder, D. (2022). The moral organization: Key issues, analyses, and solutions. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-84175-1

Eltink, E. M. A. (2020). Back to basic: Relations between residential group climate and  juvenile antisocial behavior. [PhD Thesis, Research Insitute of Child Development and Education (RICDE). Universiteit van Amsterdam. 

Eltink, E. M. A., Roest, J. J., Van der Helm, G. H. P., Heynen, E. J. E., Kuiper, C. H. Z.,  Nijhof, K. S., Vandevelde S., Leipoldt, J. D., Stams, G. J. J. M., Knorth, E., Harder, A.  T., & Assink, M. (2024). Safety first! Residential group climate and antisocial behavior: A multilevel meta-analysis. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. https://doi.org/10.1177/0306624x241252052

Eltink, E. M. A., Valenkamp, M., & Wissink, I. B. (2020). Agressief gedrag bij uithuisgeplaatste jeugdigen. In A. Harder, E. Knorth, & C. Kuiper (red.), Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs (pp. 43-50). SWP. 

Eltink, E. M. A., Van der Helm, P., Wissink, I. B., & Stams, G. J. J. M. (2015). The relation between living group climate and reactions to social problem situations in detained adolescents: “I stabbed him because he looked mean at me”. International Journal of Forensic Mental Health, 14(2), 101-109. https://doi.org/10.1080/14999013.2015.1033110

Eltink, E. M. A., Waaijenberg, A., Broers, M., Van Anrooij, M., Van Rooij, F. B., Stams, G. J. J. M., & Assink, M. (2025). The prevalence of placement breakdown in foster care: A meta-alaysis. Child & Youth Services Review, 117, 108203.           https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2025.108203 

Evans, R. E. (2018). Survival, signaling, and security: Foster carers' and residential carers' accounts of self-harming practices among children and young people in care. Qualitative Health Research, 28(6), 939-949.     https://doi.org/10.1177/1049732318759935

Farley, T. M., McWey, L. M., & Ledermann, T. (2021). Trauma and violence as predictors of internalizing and externalizing symptoms of youth in residential child welfare placements. Journal of Family Violence, 36, 249-258. https://doi.org/10.1007/s10896- 020-00140-w

Feather, J., Allen, D., Crompton, R., Jones, Z., Christiansen, A., & Butler, G. (2024). Transitional support interventions for care leavers: A scoping review. Children & Society, 38(5), 1579-1601. https://doi.org/10.1111/chso.12825 

Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: The adverse childhood experiences (ACE) study. American Journal of Preventive Medicine14(4), 245-258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8

Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V.,  Koss, M. P., & Marks, J. S. (2019). Reprint of: Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: The adverse childhood experiences (ACE) study. American Journal of Preventive Medicine56(6), 774-786. https://doi.org/10.1016/j.amepre.2019.04.001

Fish, R., & Morgan, H. (2021). “Them Two are around when i need their help” The importance of good relationships in supporting people with learning disabilities to be “in a good space.” British Journal of Learning Disabilities, 49(3), 293–302. https://doi.org/10.1111/bld.12410

Ford, J. D., & Blaustein, M. E. (2013). Systemic self-regulation: A framework for trauma-informed services in residential juvenile justice programs. Journal of family violence28, 665-677. https://doi.org/10.1007/s10896-013-9538-5

Formenti, L., & Rigamonti, A. (2020). Systematic reflexivity in residential child care: A pedagogical frame to empower professional competence. International Journal of Child Youth & Family Studies, 11(4.2), 115-139.        https://doi.org/10.18357/ijcyfs114.2202019991

Fransen, N., Van den Handel, C., & Van Wolswinkel, L. (2009). Zwerfjongeren (z)onder dak. Casus onderzoek naar de overstap van jeugdzorg naar Maatschappelijke Opvang. DSP-groep. 

Geurts, E. M. W. (2010). Ouders betrekken in de residentiële jeugdzorg: Een onderzoek naar inhoud en uitkomsten van contextgerichte hulpverlening. [PhD-Thesis fully internal (DIV), University of Groningen]. Garant Publishers. 

Geurts, E. M. W., Boddy, J., Noom, M. J., & Knorth, E. J. (2012). Family-centred residential care: The new reality? Child & Family Social Work, 17(2), 170-179. https://doi.org/10.1111/j.1365-2206.2012.00838.x

GGZ Standaarden (2018). Zorgtandaard organisatie van zorg voor kind en jongere. GGZ Standaarden. Geraadpleegd op 1 juli 2025, van https://ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/organisatie-van-zorg-voor-kind-en-jongere

GGZ Standaarden (2019). Zorgstandaard samenwerkingsafspraken (jeugd). GGZ Standaarden. Geraadpleegd op 1 juli 2025, van https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/landelijke-samenwerkingsafspraken-jeugd-ggz/

GGZ Standaarden (2025). Zorgstandaard Vaktherapie. GGZ Standaarden. Geraadpleegd op 1 juli 2025, van https://www.ggzstandaarden.nl/zorgstandaarden/vaktherapie/introductie

Greyk. (2023). Jongens en meisjes in gescheiden klassen. Hersenen & Leren. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://hersenenenleren.nl/jongens-en-meisjes-in-gescheiden-klassen/

Griffith, G. M., Hutchinson, L., & Hastings, R. P. (2013). ''I'm not a patient, i'm a person'': The experiences of individuals with intellectual disabilities and challenging behavior- a thematic synthesis of qualitative studies. Clinical Psychology: Science & Practice,   20(4), 469-488. https://doi.org/10.1111/cpsp.12053

Groense, P. B. (2016). Bridging the implementation gap: A study on sustainable  implementation of interventions in child and youth care organizations. [Thesis fully internal (DIV), Rijksuniversiteit Groningen]. Rijksuniversiteit Groningen. 

Gutterswijk, R. V., Kuiper, C. H. Z., Van der Horst, F. C. P., Jongerling, J., Harder, A. T., & Prinzie, P. (2022). Behavioural problems of adolescents in secure residential youth care: Gender differences and risk factors. Child & Family Social Work, 28(2), 454-    468. https://doi.org/10.1111/cfs.12976

Harder, A. T., & Knorth, E. J. (2009). 2.345 Jeugdigen (z)onder dak: Een meta-analyse naar uitkomsten van residentiële jeugdzorg. Kind en adolescent, 30, 210-230. https://doi.org/10.1007/BF03087957

Harder, A. T., Knorth, E. J., & Kalverboer, M. E. (2012). Securing the downside up: Client and care factors associated with outcomes of secure residential youth care. In Child & Youth Care Forum, 41(3), 259-276. https://doi.org/10.1007/s10566-011-9159-1

Harder, A. T. (2015). Wat werkt bij ‘ongemotiveerde’ cliënten in de residentiële jeugdzorg? De ontwikkeling van een nieuwe behandelmethodiek op basis van motiverende gespreksvoering. Paper presented at MINTNed/ Windesheim Congres Motiverende           Gespreksvoering.

Harder, A. T., Knorth, E. J., Kalverboer, M. E., Tausendfreund, T., & Knot-Dickscheit, J. (2018). Parental perspectives: Risk and protective factors associated with parenting quality for parents of adolescents in secure residential care. Child & Family Social         Work, 23(4), 549-764. https/doi.org/10.1111/cfs.12404

Harder, A. T., Knorth, E. J., & Kuiper, C. H. Z. (2020). Uithuisplaatsing van jeugdigen: Wat, voor wie, en wanneer? In A. T. Harder, E. Knorth & C. Kuiper (Eds.), Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs (pp. 13-27). SWP. 

Harder, A. T., Mann-Feder, V., Oterholm, I., & Refaeli, T. (2020). Supporting transitions to adulthood for youth leaving care: Consensus based principles. Children and Youth Services Review, 116, 105260. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105260

Harder, A. T., Zeinstra, L., Barth, R., & Lee, B. (2024). Gedeelde gezinszorg met verblijf: Intensieve interventies voor gezamenlijke hulp aan ouders en kinderen. Jeugd in Ontwikkeling, 4. https://doi.org/10.54447/JiO.18127

Hiller, R. M., Fraser, A., Denne, M., Bauer, A., & Halligan, S. L. (2023). The development of young people's internalising and externalising difficulties over the first three-years in the public care system. Child Maltreatment, 28(1), 141-151. https://doi.org/10.1177/10775595211070765

Heynen, E. J. E. (2016). No guts, no gains! The relation between living group climate and social development of juvenile delinquents in detention [PhD Thesis, Research Institute of Child Development and Education]. Universiteit van Amsterdam.

Höfte, S. J. C. (2024). Het juridische kader als pedagogische ruimte [PhD-Thesis Universiteit van Amsterdam]. Universiteit van Amsterdam. 

Höfte, S. J. C., Bunthof, A., Stams, G. J. J. M., & Kuiper, C. H. Z. (2024). Jeugdigen en  ouders  recht doen, een pedagogisch kinderrechten perspectief. Journal of Social Intervention, 33(3), 4-39. https://doi.org/10.54431/jsi.831

Holwerda, A., Visscher, L., & Labun, A. (2022). Zo thuis en gewoon mogelijk wonen: Een onderzoek naar werkzame elementen van kleinschalige woonvoorzieningen voor jongeren. Kenniswerkplaats Jeugd Friesland, Jeugd expertise netwerk noord-    Nederland.

Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (2018). Overzicht risico-indicatoren voor risicoprofiel 2018 jeugdhulp. Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://www.igj.nl/publicaties/indicatorensets/2018/03/01/overizhct-risico-indicatoren-voor-risicoprofiel-2018-jeugdhulp 

Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. (2022). Vrijheidsbeperkende maatregelen in open residentiële jeugdhulp. Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://www.igj.nl/documenten/2022/05/13/vrijheidsbeperkende-maatregelen-in-open-residentiele-jeugdhulp

Izzo, C. V., Smith, E. G., Sellers, D. E., Holden, M. J., & Nunno, M. A. (2020). Improving relationship quality in group care settings: The impact of implementing the CARE model. Children & Youth Services Review109, 104623.             https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104623

Jeugdzorg Nederland (2019). Kwaliteitskader JeugdzorgPlus 2.0. Jeugdzorg Nederland. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://www.jeugdzorgnederland.nl/wp-content/uploads/2017/03/Kwaliteitskader-JeugdzorgPlus-2.0.pdf

Jouw Ingebrachte Mentor. (z.d). Wat is JIM? JIM. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://jimwerkt.nl/wat-is-jim/

Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (2023). Nazorg: hoe goed is dat geregeld? Jongerenpanel. De Vraagbaak geeft tips. Kenniscentrum KJP. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://kenniscentrum-kjp.nl/nieuws/nazorg-jongerenpanel-vraagbaak-tips/

Khoury-Kassabri, M., & Attar-Schwartz, S. (2014). Adolescents’ reports of physical violence by peers in residential care settings: An ecological examination. Journal of Violence29(4), 659-682. https://doi.org/10.1177/0886260513505208 

Kinderrechten. (z.d.). Kinderrechten comité. Kinderrechten. Geraadpleegd op 7 april 2025, van https://www.kinderrechten.nl/professionals/kinderrechtencomite/

Kinnafick, F.E., & Thøgersen-Ntoumanib, C. (2014). The effect of the physical environment and levels of activity on affective states. Journal of Environmental Psychology, 38, 241-251. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.02.007 

Klitzman, S., & Stellman, J. M. (1989). The impact of the physical environment of the psychological well-being of office workers. Social Science and Medicine, 29(6), 733–74. https://doi.org/10.1016/0277-9536(89)90153-6

Kok, J. F. W. (1984). Specifiek opvoeden in gezin, school, dagcentrum en internaat: Gedragsproblemen in orthopedagogisch perspectief (Ed. 3). Acco. 

Kor, K., Fernandez, E., & Spangaro, J. (2021). Practitioners’ experience of implementing therapeutic residential care: A multi-perspective study. Children & Youth Services Review131, 106301. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2021.106301

Kovács, Z., Noor, S., Çankor, E., & Geerlings, J. (2021). Wat werkt bij het versterken van weerbaarheid van jongeren. Movisie, kennis en aanpak van sociale vraagstukken. Geraadpleegd op 7 april 2025 van https://www.huiselijkgeweld.nl/binaries/huiselijkgeweld/documenten/publicaties/2022/01/10/ wat-werkt-bij-het-versterken-van-weerbaarheid-van-jongeren/Wat-werkt-bij-het-versterken-van-weerbaarheid-van-jongeren_dossier.pdf 

Kuin, M., & Boyer, B. E. (2014). Hoe plan ik mijn huiswerk?: Een praktisch werkboek. Lannoo Campus. 

Lamers, A., Delsing, M. J. M. H., Van Widenfelt, B. M., & Vermeiren, R. R. J. M. (2016). A measure of the parent-team alliance in youth residential psychiatry: The revised Short Working Alliance Inventory. Child and Youth Care Forum, 44(6)801-817. https://doi.org/10.1007/s10566-015-9306-1

Lammers, M., & Brants, L. (2009). Veiligheid in de residentiële jeugdzorg: Van incident tot fundament. Vormgeving en implementatie van beleid rond bejegening, seksualiteit en  seksueel misbruik in de residentiële jeugdzorg. MOVISIE.

Leipoldt, J. D., Harder, A. T., Kayed, N. S., Knorth, E. J., & Rimehaug, T. (2022). The mediating role of social climate in the association of youth and residential service characteristics and quality of life. American Journal of Orthopsychiatry, 92(2), 203-       216. https://doi.org/10.1037/ort0000598

Leloux-Opmeer, H., Kuiper, C. H. Z., Swaab, H. T., & Scholte, E. M. (2018). Discriminating (pre-)start indicators for (un)favorable psychosocial development in different 24-h settings. Children & Youth Services Review, 89, 113-123. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.04.021

Leone, P., & Weinberg, L. (2010). Addressing the unmet educational needs of children and youth in the juvenile justice and child welfare systems. National Criminal Justice Reference Service.

Ligtenberg, D. (2017). Af van de isoleercel. Jeugd en Co, 11(6), 10–14. https://doi.org/10.1007/s12449-017-0082-6

Mihalo, J. R., & Valenti, M. W. (2018). How are we doing? Results of receiving family-driven feedback on alliances between families and residential treatment staff over time. Children and Youth Services Review, 86, 42-48. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.01.011

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2023a). Jeugd-GGZ. Regelhulp Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.regelhulp.nl 

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (2023b). Logeeropvang voor jeugd. Regelhulp Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/opvang-dagbesteding-jeugd/logeren 

Mota, C. P., Gonçalves, T., Carvalho, H., & Costa, M. (2023). Attachment, emotional regulation and perception of the institutional environment in adolescents in residential care context. Child & Adolescent Social Work Journal, 40, 71-80.        https://doi.org/10.1007/s10560-021-00763-y

Nederlands Jeugdinstituut (2020). Kinderen en jongeren laten zich horen. Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.nji.nl/nieuws/kinderen-en-jongeren-laten-zich-horen

Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.-a). Jongeren ondersteunen bij hun Big 5. Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.nji.nl/van-jeugd-naar-volwassenheid/jongeren-ondersteunen-bij-hun-Big-5

Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.-b). Zo maak je een toekomstplan met een jongere. Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.nji.nl/van-jeugd-naar-volwassenheid/zo-maak-je-een-toekomstplan-met-een-jongere

Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.-c). Sensitief vakmanschap. Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 3 april 2025, van https://www.nji.nl/diversiteit/sensitief-vakmanschap 

Nederlands Jeugdinstituut (z.d.-d). Hoe bespreek ik seksualiteit en grenzen? Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.nji.nl/seksueel-grensoverschrijdend-gedrag/hoe-bespreek-ik-seksualiteit-en-grenzen

Nederlands Jeugdinstituut (z.d.-e). Licht verstandelijk beperkte jeugd (lvb). Nederlands  Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.nji.nl/licht-verstandelijk-beperkte-jeugd-lvb

Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.-f). Wat is een gezinshuis? Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 8 april 2025, van https://www.nji.nl/gezinshuizen/wat-is-een-gezinshuis Nijhof, K. S., Otten, R., & Vermaes, I. P. R. (2014). Stability of post-treatment functioning after residential treatment: The perceptions of parents and adolescents. Children & Youth Services Review, 36, 53-61. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.10.027

Nooteboom, L., Mulder, E., Kuiper, C., van den Driesschen, S., Eilander, J., & Vermeiren, R. (2019). Bouwsteen van evalueren voor jeugdhulpprofessionals: Een praktische handleiding voor professionals met concrete tips voor het verbeteren van o.a. casuïstiekbesprekingen, intervisie en evaluaties met ketenpartners en gezinnen. Academische Werkplaats Samen. Geraadpleegd op 8 juli 2025, van https://www.awsamen.nl/wat-doet-samen/lopende-projecten/gezin-aan-zet/ 

Nooteboom, L., Mulder, E., Kuiper, C., & Vermeiren, R. (2019). Towards integrated care in the dutch youth care system: An action based research. International Journal of integrated care, 19(4), 152. http://doi.org/10.5334/ijic.s3152

Nooteboom, L., Eilander, J., Kuijper, C., De Koning, C., Van den Driesschen, S., Vermeiren, R., & Mulder, E. (2020). Transformeren volgens ouders: Een deelproject van gezin aan zet. Academische Werkplaats Samen, TNO, ZonMw, Nederlands Jeugdinstituut. Geraadpleegd op 3 april 2025, van https://lerendtransformeren.accounts02.wp-magazines.com/wp-content/uploads/sites/1676/2019/04/6-4-Publicatie_Transformeren-volgens-ouders.pdf

Parhar, K. K., Wormith, J. S., Derkzen, D. M., & Beauregard, A. M. (2008). Offender coercion in treatment: A meta-analysis of effectiveness. Criminal Justice and Behavior35(9), 1109-1135. https://doi.org/10.1177.0093854808320169

Pelzer, A., van den Bogaard, M. (2021). HIC-J: hulp bij acute psychiatrische nood. Kind & Adolescent Praktijk, 20, 6–12. https://doi.org/10.1007/s12454-021-0677-1

Pelzer, A., & Winters-van Eekelen, E. (2024). Een weg naar relationele veiligheid: Herstellen in de crisispsychiatrie. Brave New Books.

Pharos. (2023). Hoe werk je cultuursensitief met jeugdigen en gezinnen? Pharos. Geraadpleegd op 3 april 2025, van https://www.pharos.nl/nieuws/hoe-werk-je-cultuursensitief-met-jeugdigen-en-gezinnen/

Plaiser, I., Schyns, P., Kadrouch-Outmany, K., Schotel, A. L., & De Klerk, M. (2023). Gezien, gehoord en geholpen willen worden. Sociaal en Cultureel Planbureau. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.scp.nl/publicaties/2023/08/25/gezien-gehoord-en-geholpen-willen-worden

Prendergast, L., Davies, C., Seddon, D., Hartfiel. N., & Edwards, R. T. (2024). Barriers and enablers to care-leavers engagement with multi-agency support: A scoping review. Children & Youth Services Review, 159, 107501. https://doi.org/10.10/j.childyouth.2024.107501

Pronk, S. & Smit, D. (2025). Onderwijs en de transformatie van de JeugdzorgPlus. Factsheet jaarcijfers 2024. Amsterdam: Academic Workplace Forensic Care for Youth

Raad voor Volksgezondheid en Samenleving. (2018). Leeftijdsgrenzen: Betere kansen voor kwetsbare jongeren. Raad voor Volksgezonsheid. Geraadpleed op 4 april 2025, van https://www.raadrvs.nl/documenten/publicaties/2018/06/05/leeftijdsgrenzen---betere-kansen-voor-kwetsbare-jongeren 

Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming. (2019). Advies Intensieve vrijwillige      hulp. Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://www.rsj.nl/documenten/rapporten/2019/11/25/advies-intensieve-vrijwillige-hulp 

Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming. (2023). Advies Vrijheidsbeperkende       maatregelen in de open residentiële jeugdhulp? Raad voor Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming. Geraadpleegd op 9 april 2025, van https://www.rsj.nl/documenten/rapporten/2023/11/13/advies-vrijheidsbeperkende-maatregelen-in-de-open-residentiele-jeugdhulp 

Raposa, E. B., Rhodes, J., Stams, G. J. J. M., Card, N., Burton, S., Schwartz, S., Sykes, L. Y.,    Kanchewa, S., Kupersmidt, J., & Hussain, S. (2019). The effects of youth mentoring programs: A meta-analysis of outcome studies. Journal of Youth and adolescence, 48, 423-443. https://doi.org/10.1007/s10964-019-00982-8

Riemersma, Y., Harder, A., Zijlstra, E., Post, W., & Kalverboer, M. (2023). Static and dynamic factors underlying placement instability in residential youth care: A scoping review. Children and Youth Services Review, 155, 107298.         https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107298

Riemersma, Y. G., Zijlstra, A. E., Kalverboer, M. E., Post, W. J., & Harder, A. T. (2025). 

A place to feel at home? An exploratory study of the perceived living environment in home-groups, family-style group homes, and traditional residential youth care. Residential Treatment for Children & Youth, 42(2), 211-234. https://doi.org/10.1080/0886571X.2024.2333749

Ringbom, I., Suvisaari, J., Kääriälä, A., Sourander, A., Gissler, M., Ristikari, T., & Gyllenberg, D. (2022). Psychiatric disorders diagnosed in adolescence and subsequent long-term exclusion education, employment or training: Longtudinal nation birth cohort study. The British Journal of Psychiatry, 220(3), 148-153. https://doi.org/10.1192/bjp.2021.146

Roest, J. (2020). De therapeutische alliantie met jongeren en ouders na uithuisplaatsing. In A. T. Harder, E. Knorth & C. Kuiper (Eds.), Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs (pp. 101-108). SWP. 

Roest, J. J. (2022). The therapeutic alliance in child and adolescent psychotherapy and residential youth care [PhD Thesis Universiteit van Amsterdam]. Universiteit van Amsterdam. 

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development and wellness. The Guilford Press. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 

Samenwerkende beroepsverenigingen (2021). Wegwijzer: Standaarden in de zorg voor jeugd. Samenwerkende beroepsverenigingen. Geraadpleegd op 27 maart 2025, van https://www.bpsw.nl/app/data/uploafs/ZvdJ_Wegwijzer_standaarden.pdf 

Schie, L. van, Mulder, E., Nijhof, K., Van Domburgh, L., Harder, A., Konijn, C., Kolkman, J., Kranenburg, M., Lekkerkerker, L., & Popma, A. (2020). Kleine groepen bij grote problemen: Kleinschalige voorzieningen als alternatief voor reguliere gesloten jeugdhulp. https://projecten.zonmw.nl/sites/zonmw/files/typo3-migrated-files/Eindrapportage_ZonMw_kleine_groepen_bij_grote_problemen.pdf

Schie, L. van, Nijhof, K., Mulder E., Kuiper C. & Harder A. (2023). The impact of the transformation towards small-scale residential youth care facilities on professionals: A qualitative study Residential Treatment for Children & Youth. https://doi.org/10.1080/0886571X.2023.2262217 

Schulinck. (2016). De ouder zonder gezag telt ook mee: informatierecht van ouders bij   jeugdhulp aan hun kind. Schulinck. Geraadpleegd op 4 april 2025, van https://www.schulinck.nl/opinie-sociaal-domein-jeugd-de-ouder-zonder-gezag-telt-ook-nee/%2F

Selimi, R., Llullaku, N., Van der Helm., G. H. P., Stams, G. J., & Roest, J. (2023). Academic motivation of incarcerated juveniles from the perspective of self-determination theory: A multiple case study in kosovo context. International Journal of Offender Therapy  and Comparative Criminology. https://doi.org/10.1177/0306624X231198805

Sevilir, R., Van der Helm, G. H. P., Roest, J. J., Beld, M. H. M., & Didden, R. (2020). Differences in perceived living group climate between youth with a Turkish/Moroccan   and native Dutch background in residential youth care. Children and Youth Services Review, 114, 105081. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105081

Shalem, N., & Attar-Schwartz, S. (2022). Good Enough residential care setting: Child-parent contact and youth adjustment in the context of staff attitudes towards parent pnvolvement. Children and Youth Services Review, 143, 106687.             https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106687

Shelton, K. H., Taylor, P. J., Bonner, A., & van den Bree, M. (2009). Risk factors for homelessness: Evidence from a population-based study. Psychiatric Services, 60(4), 465-472. https://doi.org/10.1176/ps.2009.60.4.465 

Simons, I., Mulder, E., Breuk, R., Rigter, H., Van Domburgh, L., & Vermeiren, R. (2019). Deteminants of parental participantion in family-centered in juvenile justice institutions. Child & Family  Social Work, 24(1), 59-68. https://doi.org/10.1111/cfs.12581

Simons, I., Van Santvoort, F., Broekhoven, L., Blankenstein, A., & Mulder, E. (2020). Het betrekken van ouders als een jeugdige in een gesloten residentiële instelling is geplaatst. In A. Harder, E. Knorth & C. Kuiper (Eds.), Uithuisgeplaatste jeugdigen: Sleutels tot succes in behandeling en onderwijs (pp. 136-144). SWP. 

Smetana, J. G. (2006). Social-cognitive domain theory: Consistencies and variations in  children’s moral and social judgments. In M. Killen & J. G. Smetana (Eds.), Handbook of moral development (pp.119-153). Lawrence Erlbaum Associates Publishers. 

Smith, Y. (2020). Can children be safe if their caregivers are not?: Reflections on the      "promise" study of workforce issues in a residential treatment center for children. Residential Treatment For Children & Youth, 37(2), 156-173. https://doi.org/10.1080/0886571X.2019.1704672 

Sondeijker, F., Sarti, A., & Geenen, M. J. (2020). Hoe gaat het nu met jongeren uit de JeugdzorgPlus? ZonMw, Hogeschool Utrecht en Verwey-Jonker Instituut. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.zonmw.nl/sites/zonmw/files/typo3-migrated-files/Eindrapport_5_jaar_na_JZPlus_def_WEB.pdf

Sonderman, J., Bekken, F. F., Van der Helm., G. H. P., Kuipers, C. H. Z., Stams, G. J. J. M., & Van den Mheen, D. (2020). Peer interactions in residential youth care: A validation study of the peer interactions in residential youth care (PIRY) questionnaire. Residential Treatment for Children & Youth, 39(3), 239-260. https://doi.org/10.1080/0886571X.2020.1787924

Sonderman, J., Van der Helm, G. H. P., Kuiper, C. H. Z., Roest, J. J., Van de Mheen, D., & Stams, G. J. J. M. (2021). Differences between boys and girls in perceived group in residential youth care. Children and Youth Services Review120, 105628.     https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105628

Sonderman, J. (2023). Heart shaped bruises: Residential group climate and effectiveness of treatment for girls in (secure-) residential youth care [PhD- Thesis Universiteit  Tilburg]. Ipskamp Drukkers

Sonneveld, J. (2021). Ontwikkelmogelijkheden in het jongerenwerk voor jongeren in specialistische jeugdzorg. Hogeschool van Amsterdam, Amsterdam Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie, Lectoraat Youth Spot. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://pure.hva.nl/ws/portalfiles/portal/18020572/210525_Ontwikkelmogelijkheden_in_jongerenwerk_1_.pdf

Spaltman, M., & Roording-Ragetlie, S. (2019). LVB-jongeren met stoornis aan meer zelfinzicht helpen. Kind & Adolescent Praktijk, 18, 6–14. https://doi.org/10.1007/s12454-019-0039-4

Spijk-de Jonge, M., De Lange, M., Serra, M., Van der Steege, M., & Dijkshoorn, P. (2022). Betrek mij gewoon!: Op zoek naar verbeterkansen voor de jeugdhulp in het casusonderzoek ketenbreed leren. Ketenbreed leren. Geraadpleegd op 3 april 2025, van https://open.overheid.nl/documenten/ronlb683ba47db2572eeb5b4a14ce6c774c9abfdd15e/pdf

Spijkerboer, R., Molewijk, B., Stolper, M., & Kuiper, C. (2023). Moreel beraad met cliëntparticipatie als middel ter vergroting van cliëntparticipatie en cliëntregie. Hogeschool Leiden. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://www.hsleiden.nl/media/3163

Stams, G. J. J. M., & Van der Helm, P. (2017). What works in residential programs for   aggressive and violent youth? In P. Sturmey (Ed.), The Wiley handbook of violence and aggression. https://doi.org/10.1002/9781119057574.whbva116

Stichting Het Vergeten Kind. (2023). Onderzoeksrapport: Onderzoek naar dak- en thuisloze jongeren en de aanpak van gemeenten. Stichting Het Vergeten Kind. Geraadpleegd op 10 maart 2025, van https://www.hetvergetenkind.nl/actueel/onderzoeken/

Strijbosch, E., Stams, G. J., Wissink, I., Van der Helm, P., & Roest, J. (2018). The relation between children's perceived group climate and therapeutic alliance with their mentor in residential care: A prospective study. Residential Treatment for Children & Youth, 35(4), 297-316. https://doi.org/10.1080/0886571X.2018.1455560 

Tang, E., De Haan, A. D., Kuiper, C. H. Z., & Harder, A. T. (2024). Family‐centred practice and family outcomes in residential youth care: A systematic review. Child & Family Social Work, 29(3), 598-614. https://doi.org/10.1111/cfs.13120

Ten Brummelaar, M. D. C. (2016). Space between the borders? The participation of young people in decision-making during their stay in secure residential care [Thesis fully internal (DIV), University of Groningen]. Rijksuniversiteit Groningen. 

Tempel, H., van Dijk, A. & de Castro, B. Eerst begrijpen, dan (be)handelen. Kind Adolesc Prakt 21, 6–12 (2022). https://doi.org/10.1007/s12454-022-1210-x

Todorović, D., Manders, W., Sonneveld, J., & Metz, J. (2017). Methodiekbeschrijving    groepswerk in het jongerenwerk. Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Youth Spot.

UN. General Assembly. (2009). Guidelines for the alternative care for children:  Resolution/adopted by the general assembly. United Nations. Geraadpleegd op 9 januari 2025, van https://digitallibrary.un.org/record/673583?ln=en&v=pdf

Van Bijleveld, G. G., Dedding, C. W. M., & Bunders-Aelen, J. F. G. (2014). Seeing eye to eye or not? Young people's and child protection workers' perspectives on children's participation within the dutch child protection and welfare services. Children and Youth Services Review, 47(3), 253-259. https://doi.org/10.1016/j.cjildyouth.2014.09.018

Van Bijleveld, G. G., Dedding, C. W. M., & Bunders-Aelen, J. F. G. (2015). Children's and young people's participation wihtin child welfare and child protection services: A state-of-the-art review. Child & Family Social Work, 20(2), 129-138. https://doi.org/10.1111/cfs.12082

Van Dam, L., Smit, D., Wildschut, B., Branje, S. J. T., Rhodes, J. E., Assink, M., & Stams, G. J. J. M. (2018). Does natural mentoring matter? A multilevel meta-analysis on the association between natural mentoring and youth outcomes. American Journal of Community Psychology, 62(1-2), 203-220. https://doi.org/10.1002/ajcp.12248

Van Dam. L., Blom, D., Kara, E., Assink, M., Stams, G. J. J. M., Schwartz, S., & Rhodes, J. (2021). Youth initiated mentoring: A meta-analytic study of a hybrid approach to youth mentoring. Journal of Youth and Adolescence, 50(2), 219-230. https://doi.org/10.1007/s10964-020-01336-5

Van den Berge, L. (2019). Ouders ontmoeten als professional – onze keuze! Systeemtherapie, 31(2), 57-70. 

Van der Asdonk, S., de Haan, W. D., van Berkel, S. R., van IJzendoorn, M. H., Rippe, R. C. A., Schuengel, C., Kuiper, C., Lindauer, R. J. L., Overbeek, M., & Alink, L. R. A. (2020). Effectiveness of an attachment-based intervention fort the assessment of parenting capacities in maltreating families: A randomized controlled trial. Infant Mental Journal, 1-15. https://doi.org/10.1002/imhj.21874

Van der Helm, G. H. P. (2011). First do no harm: Living group climate in secure juvenile correctional institutions. [PhD-Thesis- Research external, graduation internal, Vrije Universiteit Amsterdam]. SWP. 

Van der Helm, P. (2018). Een kind met een kind. Kind en Adolescent Praktijk, 17, 16–21. https://doi.org/10.1007/s12454-018-0004-7

Van der Helm, G. H. P., Kuiper, C. H. Z., & Stams, G. J. J. M. (2018). Group climate and treatment motivation in secure residential and forensic youth care from the perspective of self-determination theory. Children and Youth Services Review, 93, 339-344.  https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.07.028

Van der Helm, P. (2019). Foutenculturen in de jeugdzorg. Jeugdbeleid, 13, 172–181. https://doi.org/10.1007/s12451-019-00212-z

Van der Helm, G. H. P. (2019). Leefklimaat! Voor jeugd en volwassenen. SWP.

Van der Helm, G. H. P. P., Roest, J. J., Dekker, A. L., Van Miert, V. S. L., Kuiper, C. H. Z., &     Stams, G. J. J. M. (2024). Group Climate in Residential Youth Care: Development and   Validation of the Group Climate Instrument-Revised. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 0(0). https://doi.org/10.1177/0306624X231219984

Van der Laan, S., Van Harmelen, A. L. (2022). Veerkracht is geen superkracht. PONT Zorg & Sociaal. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://sociaalweb.nl/nieuws/veerkracht-is-geen-superkracht/

Van Eck, M., Ettema, R., Cloin, M., & Van Regenmortel, T. (2024). Facilitators and barriers in integrated social care for families facing multiple and complex problems: A scoping review. International Journal of Integrated Care, 24(3), 13. https://doi.org/10.5334/ijic.7768

Van Gink, K., Vermeiren, R., Goddard, N., Van Domburgh, L., Van der Stegen, B., Twisk, J., Popma, A., & Jansen, L. (2018). The influence of non-violent resistance on work climate, living group climate and aggression in child and adolescent residential care.  Children and Youth Services Review, 94, 456–465. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2018.08.009

Van Haastert, D. (2020). Cultuursensitieve jeugdhulp en opvoedondersteuning. Kennisplatform inlusief samenleven. Geraadpleegd op 3 april 2025, van https://www.kis.nl/artikel/cultuursensitieve-jeugdhulp-en-opvoedondersteuning

Valenkamp, M. W. (2011). Inperken voorkomen: Individuele proactieve agressiehantering (IPAM) in de dag(klinische) kinderpsychiatrie en jeugdzorg: Verantwoording en evaluatie. Geraadpleegd op 8 april 2025, van http://hdl.handle.net/1765/23739

Van Riel, E. (2018). Communiceren in de 'schilpadstand'. Zorg + Welzijn, 24, 24-26. https://doi.org/10.1007/s41185-018-0051-9

Van Schie, L., Mulder, E., Nijhof, K., van Domburgh, L., Harder, A., Konijn, C., Kolkman, J., Kranenburg, M., Lekkerkerker, L., & Popma, A. (2020). Kleine groepen bij grote problemen: Kleinschalige voorzieningen als alternatief voor gesloten jeugdhulp (Eindrapportage). ZonMw. Geraadpleegd op 8 juli 2025, van https://www.awrj.nl/wp-content/uploads/2022/08/Eindrapportage_kleine-groepen-bij-grote-problemen.pdf

Van Schie, L., Nijhof, K., Mulder, E., Kuiper, C., & Harder, A. (2023). The impact of the transformation toward small-scale residential youth care facilities on professionals: A qualitative study. Residential Treatment For Children & Youth, 40(4), 445-463.  https://doi.org/10.1080/08886571X.2023.2262217

Van Yperen, T., Van der Steege, M., Addink, A., & Boendermaker, L. (2010). Algemeen en specifiek werkzame factoren in de jeugdzorg: Stand van de discussie. (rev. edition ed.) Nederlands Jeugdinstituut.

Veerman, L., Nooteboom, L., Mulder, E., & Vermeiren, R. (2024). Dynamics that challenge the provision of integrated care to youth at-risk: A systematic review. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.4750780 

Vereniging voor Schematherapie (2025). Schematherapie. Vereniging voor Schematherapie. Geraadpleegd op 8 juli 2025, van https://www.schematherapie.nl/schematherapie

Verhoef, J., Kuiper, C.(red). (2025). Evidence-based practice met gezamenlijke, geïnformeerde besluitvorming voor paramedici 6e druk Boom, Amsterdam.

Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., Van der Helm, P., Lindauer, R., & Moonen, X. (2021). Prevalence of and relationship between adverse childhood experiences and family context risk factors among children with intellectual disabilities and borderline intellectual functioning. Research in Developmental Disabilities, 113, 103935. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103935

VO-raad (2024). Coalities residentieel onderwijs 2024: Stand van zaken 2023. Utrecht: https://www.vo-raad.nl/nieuws/coalities-presenteren-plannen-voor-onderwijs-binnen-de-gesloten-jeugdzorg-in-transitie

Wegwijzer Jeugd en Veiligheid. (z.d.) Matrix nazorg: voor een succesvolle terugkeer in de maatschappij. Wegwijzer Jeugd en Veiligheid. Geraadpleegd op 2 april 2025, van https://wegwijzerjeugdenveiligheid.nl/instrumenten/matrix-nazorg 

Weijs, M. (2023). Ervaringen van jongeren die dak- of thuisloos zijn geworden na het wegvallen van de jeugdhulp met verblijf [Master's Thesis]. Universiteit Utrecht. 

Welleman, R., Stringer, B., Landeweer, E., & Gijsbers van Wijk, C. M. T. (2011). De eerste vijf minuten in de verlening. Implementatie en borging van best practices dwangregulatie (2008-2011). GGz inGeest.  

Wolff, K. T., & Baglivio, M. T. (2017). Adverse childhood experiences, negative emotionality, and pathways to juvenile recidivism. Crime & Delinquency, 63(12), 1495-1521. https://doi.org/10.1177/0011128715627469

Zeinstra, L. T., Huyghen, A. M. N., Harder, A. T., Post, W. J., Wanders, F., & Knot-Dickscheit, J.  (2024). De klinische en traumageoriënteerde gezinsbehandeling KINGS: Een dossierstudie naar gezinskenmerken. Jeugd in Ontwikkeling, 4.      https://doi.org/10.54447/JiO.18121

Zelechoski, A. D., Sharma, R., Beserra, K., Miguel, J. L., DeMarco, M., & Spinazzola, J. (2013). Traumatized youth in residential treatment settings: Prevalence, clinical presentation, treatment, and policy implications. Journal of Family Violence28(7), 639-652. https://doi.org/10.1007/s10896-013-9534-9

Ziol-Guest, K. M., & McKenna, C. C. (2014). Early childhood housing instability and school    readiness. Child Development, 85(1), 103-113. https://doi.org/10.1111/cdev.12105