
Gezamenlijk doelen opstellen
Toelichting op de aanbeveling
-
Als je het met het kind en de ouders eens bent over de hulpvraag en het probleem, en zij zijn bereid dit aan te pakken, inventariseer dan met hen wat zij willen bereiken of leren.
Na de probleemanalyse stel je als jeugdprofessional samen met het kind en de ouders doelen op en beslissen jullie ook gezamenlijk over de in te zetten hulp. Een gedeelde visie op de vraag en het probleem is daarvoor cruciaal. Deze gedeelde visie ontwikkelen jullie tijdens de fasen van vraagverheldering en probleem- en krachtenanalyse. Eenzijdige nadruk op jouw eigen visie kan de samenwerkingsrelatie in de weg staan. Daarom is het nodig dat je op dit moment in het beslisproces bij het kind en de ouders navraagt of ze het met jou en elkaar eens zijn over de vraag en het probleem, en hoe zij de samenwerkingsrelatie zien.
Verzet of weerstand van het kind en de ouders tegen vervolgstappen in het beslisproces kan duiden op een probleem in de samenwerkingsrelatie. Het kan bijvoorbeeld betekenen dat je als jeugdprofessional niet op dezelfde lijn zit als het kind en de ouders. Op momenten dat er verzet of weerstand is, is het belangrijk dat je probeert te achterhalen wat er aan de hand is, waartegen het kind en de ouders zich verzetten en wat voor hen belangrijk is.
De fase van doelen opstellen en beslissen over hulp leidt uiteindelijk tot een integraal plan. Met dit plan kun jij met het kind, de ouders en eventuele anderen (zoals andere jeugdprofessionals of de school) aan de slag om de problemen te verminderen, te verhelpen of, via voldoende begeleiding, draaglijk te maken. Bij complexe of meervoudige problemen kan het nodig zijn om in het plan een casemanager aan te wijzen die ervoor zorgt dat de hulp goed op elkaar afgestemd is en blijft (conform het principe “één gezin, één plan”).