Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Samen beslissen over hulp
Jongere in rolstoel

Regie bij het gezin

Toelichting op de aanbevelingen

  • Als jij en het kind en de ouders van mening verschillen over het samenhangend beeld (de aard en ernst van de problemen), bespreek dan samen de reden daarvan (ga zo nodig terug naar de probleem- en krachtenanalyse). 

  • Als jullie het wel met elkaar eens zijn over het samenhangend beeld, maar de ouders of het kind niet bereid zijn om iets met dat beeld te doen, schat dan samen met de gedragswetenschapper in of de veiligheid van het kind gevaar loopt wanneer er niets verandert aan de problemen. 

  • Zet motiverende gesprekstechnieken in om te achterhalen wat de reden is dat zij het probleem niet willen aanpakken. Probeer ook te ontdekken of er wellicht mogelijkheden zijn waar het kind en de ouders wel voor gemotiveerd zijn. 

Verschil in visie 

Het is mogelijk dat je als jeugdprofessional niet dezelfde doelen belangrijk vindt als de ouders en het kind. Of dat die onderling van mening verschillen over wat ze willen bereiken. Als jeugdprofessional kun je hun geen doelen opleggen. Het is belangrijk om de werkrelatie goed te houden en de autonomie van de ouders en het kind te respecteren. 

Soms is het beter om eerst te werken aan de doelen die de ouders of het kind belangrijk vinden. Als zij onderling van mening verschillen over wat ze willen bereiken, kan het helpen om samen te ontdekken welke gedeelde doelen ze wel hebben en waar ze het over eens zijn.

Professionals experimenteren op diverse plekken in het land met mogelijkheden om de regie voor de hulpverlening bij het gezin zelf te leggen. Dit sluit aan op de gedachte dat beslissingen over hulp het best in dialoog met het kind en de ouders genomen kunnen worden. Hieronder staan enkele suggesties voor manieren om tot gezamenlijke doelen te komen:

  • Laat het kind en de ouders brainstormen over de wensen voor verandering die zij hebben.
  • Visualiseer: breng samen met het kind en de ouders in kaart welke zorgen en sterke kanten in het gezin aanwezig zijn en schrijf deze gezamenlijk helder op.
  • Laat het kind en de ouders zelf opschrijven wat ze willen bereiken.