Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Toekomstgericht werken
Groep jongeren

3.2.3. Mogelijkheden creëren

Toelichting op de aanbeveling

  • Creëer als professional actief mogelijkheden voor jongeren om met elementen uit het toekomstperspectief te experimenteren. Hierdoor kunnen jongeren in de praktijk ontdekken wat voor hen werkt en wat niet. 

Mogelijkheden creëren

Het kan behulpzaam zijn, vooral bij de eerste stappen, als je als jeugdprofessional actief mogelijkheden creëert voor de jongere om dingen uit te proberen. Van jongeren in (residentiële) jeugdhulp wordt vaak al vroeg een grote mate van zelfstandigheid verwacht. Als je te veel zelfstandigheid verwacht van de jongere bij het zetten van de eerste stappen, kan de drempel om in beweging te komen te hoog zijn. Zelfstandigheid groeit door jongeren te betrekken bij het plannen van wat nodig is om stappen te zetten in de richting van hun toekomstbeeld. Volgens jeugdprofessionals betekent dit niet dat zij die stappen ook allemaal zelf(standig) zetten (Zandbergen et al., 2020).  

In de steigers zetten 

Voor jou als jeugdprofessional betekent dit dat je het proces van stappen zetten goed monitort. Je helpt de jongere actief bij het uitwerken en nemen van die stappen, of zet zelfs samen de eerste stappen. Deze manier van werken kenmerkt zich door actieve betrokkenheid en tijdelijke ondersteuning die aansluit bij de leerbehoefte van de jongere. Dit is beter bekend onder de naam ‘scaffolding’, wat letterlijk betekent ‘in de steigers zetten’ (zie bijvoorbeeld Van der Stuyf, 2002). Jongeren in de klankbordgroep gaven aan: ga sámen achter de computer zitten om dingen uit te zoeken. Door gezamenlijk aan de slag te gaan en deze stappen samen te zetten, leer je de jongere ook beter kennen en bouw je verder aan de vertrouwensrelatie. 

De toelichting bij deze aanbeveling is gebaseerd op bevindingen uit het onderzoek Fieldlab Toekomstplannen Jongeren (Zandbergen, Abu Ghazaleh, Essen & Englander, 2020), aangevuld met tips en praktijkervaringen van jongeren en professionals die betrokken waren bij de totstandkoming van deze richtlijn.