Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Uithuisplaatsing en terugplaatsing
Jongere met fiets

Rollen en verantwoordelijkheden

Toelichting op de aanbeveling

  • Stem expliciet af wie betrokken zijn bij de uithuisplaatsing, wat ieders rol en verantwoordelijkheid is, wat ieders verhaal is over de uithuisplaatsing en hoe de samenwerking met alle partijen vorm krijgt.

Bij een uithuisplaatsing zijn meerdere professionals en partijen betrokken, al of niet binnen het gedwongen kader. Elk hebben zij hun eigen verantwoordelijkheden in het proces en nemen ze beslissingen in overleg met ouders en kinderen. Maar een goede samenwerking – en als team te werk gaan – blijkt in de praktijk nog niet zo makkelijk (Hageraats et al., 2020). Alle betrokkenen kijken vanuit hun eigen perspectief naar de situatie, hebben een eigen verhaal over wat er zich afspeelt en wat nodig is, en maken hierin ook hun eigen afwegingen (Broersen & Klapwijk, 2022). Zo heeft een pleegouder een andere rol en functie ten opzichte van ouders en kind dan een jeugdbeschermer, gedragsdeskundige of toegangsmedewerker.

Om een gezamenlijk plan te maken, is het belangrijk dat je afspreekt wie welke rol en verantwoordelijkheid heeft en hoe de samenwerking verloopt. Zo ontstaat duidelijkheid en een gezamenlijk verhaal. Samen wil je komen tot een integrale planning en uitvoering van de begeleiding die ouders en kinderen in deze situatie nodig hebben. Investeer daarom in begrip en waardering voor elkaars rol, en werk doelgericht en planmatig met het belang van ouders en kind voorop (Hageraats et al., 2020). De positioneringsdynamiek kan je ondersteunen: om een goed gesprek voor te bereiden, waar nodig bij te sturen of af te stemmen, en om er achteraf op te reflecteren (Broersen & Klapwijk, 2022).

Voorbeelden van vragen om samen te bespreken:

  • Wie is wie in deze situatie? Wie heeft welke rol en welke verantwoordelijkheden?
  • Wat is mijn verhaal als het gaat om deze situatie en ken ik het verhaal van de ander?
  • Hoe communiceren we met elkaar en hoe werken we samen?
  • Hoe geven we vorm aan de ondersteuning van ouders en kind?