Overslaan en naar de inhoud gaan

Juridische betekenis van de richtlijnen

Jongere

Geautoriseerd door beroepsverenigingen 

De Richtlijnen Jeugdhulp en Jeugdbescherming hebben geen juridische status, zoals een wet. Ze hebben wel juridische betekenis, omdat ze door een beroepsvereniging geautoriseerd zijn. Zie Wegwijzer Standaarden in de zorg voor de jeugd.

Professionele standaard

Na autorisatie maken de richtlijnen onderdeel uit van de professionele standaard. Dat betekent dat iedere professional die bij een van deze beroepsgroepen is aangesloten, bijvoorbeeld door beroepsregistratie of lidmaatschap van de beroepsvereniging, zich dient te verhouden tot de richtlijnen als het vakinhoudelijk kader.

Professioneel toezicht 

In het kader van professioneel toezicht, bijvoorbeeld volgens het Kwaliteitsregister Jeugd, wordt bij een klacht het handelen van de professional aan de professionele standaard getoetst. Het gaat hierbij niet om een resultaatverplichting, maar om een inspanningsverplichting. Het afwijken van richtlijnen kan daarbij ter sprake komen. Door uit te leggen op welke manier je bent afgeweken en hoe je deze keuze hebt onderbouwd, verantwoordt je je handelen en toon je aan dat je aan de inspanningsverplichting hebt voldaan.

Verschillende klachtenprocedures 

Een klachtprocedure kan ook lopen via een klachtencommissie of klachtenfunctionaris. Of via een van de tuchtcolleges voor de gezondheidszorg als de professional BIG-geregistreerd is of een tuchtcollege van een beroepsvereniging. Meer informatie over de verschillende klachtprocedures is te vinden op de volgende websites:   

Professioneel toezicht - SKJeugd
BIG-tuchtrecht  

Leren van een klacht 

Het doel van professioneel toezicht is dat de jeugdprofessional en de beroepsgroep kunnen leren van een klacht, zodat de zorg beter wordt. Sinds november 2022 is er bij het SKJ een nieuw reglement van professioneel toezicht in werking en klachten kunnen op drie manieren worden behandeld, wat wordt bepaald door het Voorportaalcollege (bron: Reglement Professioneel Toezicht):

  • Een mediation-traject wordt ingezet.
  • De klacht wordt behandeld door de commissie van consultatie (alleen voor jeugd- en gezinsprofessionals mogelijk), waarbij de aandacht ligt op het vooruit kijken: hoe kan het anders? Hierbij staat het leren van de professional en de beroepsgroep centraal.
  • Het tuchtcollege behandelt de klacht, wanneer het voorportaalcollege beoordeelt dat de klacht gaat over een mogelijk ernstige schending van de algemene tuchtnorm.

Bekijk voor uitgebreidere informatie Professioneel toezicht - SKJeugd.