
Randvoorwaarden in de organisatie
Toelichting op de aanbevelingen
-
Vraag bij collega’s en leidinggevenden om randvoorwaarden die de benodigde competenties bevorderen: informatie, training, inter- en supervisie, hulp bij persoonlijke onveiligheid of juridische kwesties, een realistische ‘caseload’, goede dossiervorming, en beleids- en samenwerkingsafspraken met andere organisaties en gemeenten.
-
Vraag om ‘practice leadership’: leidinggevenden werken in partnerschap met jeugdprofessionals op eenzelfde manier zoals die van de jeugdprofessional in de gezinssituatie wordt verwacht.
Goede besluitvorming over kindermishandeling vraagt niet alleen een specifieke attitude, kennis en vaardigheden van jou als professional. Het is ook belangrijk dat er voldaan wordt aan bepaalde randvoorwaarden in de organisatie en in het professionele netwerk:
- Organisaties moeten zich houden aan de gestelde (wettelijke) kaders. Zoals de verplichting om te werken volgens de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, de Jeugdwet (2015) en het Kwaliteitskader Jeugd (2016), het Kwaliteitskader voorkomen seksueel misbruik in de jeugdzorg (2013).
- Om het werk goed te doen en kritisch te blijven, is het nodig dat jeugdprofessionals training en intervisie volgen en voortdurend met elkaar in gesprek blijven over de (resultaten van de) aanpak.
- De caseload en personele capaciteit van de organisatie moeten realistisch zijn.
- Ook de veiligheid van jou als jeugdprofessional zelf moet geborgd zijn. Denk aan een vluchtroute, alarmknop op locatie, assistentie van de politie op locatie, in tweetallen op huisbezoek wanneer nodig, en hulp bij secundaire traumatisering van medewerkers.
- In geval van een juridisch proces, bijvoorbeeld wanneer de jeugdprofessional als getuige gevraagd wordt in een proces, moet er juridische steun zijn voor de betrokken jeugdprofessional.
- Een deugdelijk, werkbaar, praktisch digitaal dossier is noodzakelijk.
- Duidelijke afspraken over samenwerking in het zorgnetwerk zijn nodig, zodat er een soepele informatie-uitwisseling kan plaatsvinden en werkwijzen van verschillende instanties die met een gezin te maken hebben op elkaar zijn afgestemd. In het zorgnetwerk is het belangrijk dat er een goede samenwerking tussen instanties bereikt wordt, zodat er afstemming plaatsvindt over de geboden hulp en de verwachte uitkomsten daarvan voor gezinnen.
Wanneer organisaties deze randvoorwaarden op orde hebben, kunnen hulpverleners zich de benodigde kennis, vaardigheden en attitude eigen maken en in hun dagelijkse praktijk toepassen. En als organisaties oog hebben voor de behoeften van hun medewerkers, kunnen die medewerkers op hun beurt oog hebben voor de behoeften en belangen van kinderen en jongeren. Turnell en Edwards (1999) gebruiken daarvoor de term ‘practice leadership’, om aan te geven dat leidinggevenden en begeleiders van jeugdprofessionals op eenzelfde manier moeten werken en (bege)leiding geven, zoals dat van de jeugdprofessional in de gezinssituatie wordt verwacht. Bijvoorbeeld door de juiste vragen te stellen en jou als jeugdprofessional zelf mogelijke antwoorden te laten bedenken en gebruiken.