Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Ernstige gedragsproblemen
Twee kinderen geven highfive

8. Samenwerking onderwijs

De schoolloopbaan zonder diploma of startkwalificatie beëindigen. Dat is een belangrijk risico voor veel kinderen met ernstige gedragsproblemen. In deze bouwsteen staat wat je als jeugdprofessional kunt doen – in samenwerking met ouders en de school – om voortijdige schooluitval te voorkomen. Daarbij komen verschillende vormen van ondersteuning aan bod.

Vraag en aanbevelingen

Naar school blijven gaan

Hoe kun je als jeugdprofessional bevorderen dat kinderen met gedragsproblemen naar school (blijven) gaan?

Aanbevelingen

Samenwerken op basis van één plan

  • Neem bij hulp aan een kind met ernstige gedragsproblemen altijd contact op met school (de onderwijsprofessional die dicht bij het kind staat en de jeugdhulpverlener die aan de school verbonden is). Doe dit in samenwerking met het kind en diens ouders. Verzamel informatie over zowel de leerprestaties als het gedrag van het kind op school.

  • Stel in samenwerking met het kind, de ouders en de school één plan op. Stel daarin als doel om de gedragsproblemen thuis en op school te verminderen en de vaardigheden van het kind die bijdragen aan blijvende schoolgang te vergroten. Dit plan omvat het volgende:

    • Gezamenlijk vastgestelde doelen.
    • Een brede aanpak, gericht op het kind, de school en de ouders.
    • Afspraken over de opvoedingstechnieken die zowel thuis als op school worden gehanteerd.
    • Afspraken over het monitoren van die afspraken.
    • Afspraken over wederzijdse verwachtingen, waaronder de frequentie en continuïteit van het contact tussen de school, de ouders, het kind en de jeugdprofessional.
  • Investeer in de relatie tussen de ouders, de school en de hulpverlening. Stel de zorg voor het kind centraal: wat heeft deze persoon nodig en wie kan daarin wat bijdragen? De ouders, school en hulpverlening zijn gelijkwaardige partners in de zorg voor het kind. Neem daarom gezamenlijk beslissingen over de zorg.

  • Reageer snel bij problemen op school en bied ondersteuning aan de school en de ouders bij het vinden van oplossingen die passen bij de onderwijssituatie en die aansluiten op de overeengekomen aanpak.

Ondersteuning van leerkrachten

  • Vergaar als jeugdprofessional informatie over interventies op school en de zorgstructuur in en rondom de school. Sluit hier waar mogelijk op aan.

  • Participeer als jeugdhulporganisatie in de zorgstructuur in en rondom de school. Neem bijvoorbeeld deel aan een multidisciplinair overleg (MDO) of gedragsteam. En ondersteun leraren in de begeleiding van leerlingen, door de deskundigheid van die leraren op het gebied van opvoedingstechnieken te bevorderen.

  • Introduceer en begeleid als organisatie preventieve gedragsprogramma’s in de klas of participeer in schoolbrede gelaagde programma’s.

  • Faciliteer als organisatie jeugdprofessionals zodanig dat zij over voldoende kennis van het onderwijsveld beschikken.

  • Verstrek als organisatie informatie aan scholen over het jeugdhulpaanbod in de regio en de mogelijkheden voor ondersteuning in en rondom de school.

Rol van de opvoeders bij onderwijs

  • Ondersteun als beroepsopvoeder kinderen bij het (gaan of blijven) volgen van onderwijs. Doe dit als volgt:

    • Door hen voor te lichten.
    • Door hen aan te moedigen.
    • Door ze te helpen bij het plannen en maken van hun huiswerk.
    • Door contact te onderhouden met hun school.