Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Ernstige gedragsproblemen
Twee kinderen geven highfive

Ondersteuning van het geleerde in de dagelijkse routine

Toelichting op de aanbevelingen

  • Werk aan de generalisatie van wat het kind in de therapie heeft geleerd, door in de dagelijkse routine regelmatig helpende zinnen te gebruiken of het kind in te seinen zulke zinnen te gebruiken, of terug te komen op kernbegrippen die aan bod komen in therapie of training.

  • Betrek ouders en het bredere systeem bij de aanpak en begeleid hen bij het (voor zover mogelijk) overnemen van deze aanpak.

  • Draag zorg voor aanvullende opleiding, methodische werkbegeleiding en monitoring van jeugdprofessionals om een programma-integere aanpak te bewaken.

Richt je je als jeugdprofessional op het vergroten van de cognitieve vaardigheden van kinderen – en op het beïnvloeden van hun storende gedachten? Dan gebeurt dit onder supervisie van de betrokken cognitief gedragstherapeut. Deze stelt samen met jou als uitvoerend jeugdprofessional een individueel behandelingsplan op.

De toepassing van technieken om cognitieve vaardigheden te vergroten is niet alleen voorbehouden aan geprotocolleerde trainingsmomenten of individuele mentorgesprekken. Het is juist van belang dat het ook binnen de dagelijkse routine gebeurt. Zo kun je als jeugdprofessionals ook in het dagelijks leven van de kinderen helpende zinnen gebruiken (zoals: “Stop, denk eerst even na”) of hun inseinen om zulke zinnen te gebruiken. Bovendien kun je verwijzen naar metaforen die gebruikt zijn in de therapie of training.

Het is belangrijk dat kinderen wat ze geleerd hebben in een training of therapie niet alleen generaliseren naar het dagelijks leven in de groep. De behandelcoördinator zal de doelen ook vertalen naar de verschillende milieus waarin de kinderen het geleerde verder in praktijk moeten brengen, zoals de klas, de thuissituatie of een vervolgsituatie. Dit vraagt om een gedegen overdracht.