
Dialoog
Toelichting op de aanbeveling
-
Voer elke stap in het beslisproces zoveel mogelijk in dialoog met het kind en de ouders uit.
De dialoog met het gezin vereist het volgende van je:
- Je kunt je handelen, overwegingen en beslissingen helder uitleggen en onderbouwen vanuit je professionele expertise.
- Je vraagt het kind en de ouders expliciet naar hun mening, gedachten en ideeën.
Dit leidt ertoe dat genomen besluiten een combinatie zijn van de expertise van professionals en de ervaringsdeskundigheid van het kind en de ouders.
In dit kader is ook het familiegroepsplan van belang. Hierin ligt vast:
- wat ouders zelf kunnen doen;
- wat zij met hulp van mensen uit hun omgeving kunnen doen;
- welke concrete doelen ze daarbij willen behalen en welke professionele hulp en ondersteuning zij daarbij nodig hebben. Lees meer in de Factsheet Familiegroepsplan en bij Doelen stellen en beslissen over hulp.
Verdieping en onderbouwing
Gesprekstechnieken voor de professional en rol van kinderen en ouders
Een kenniskring met jeugdprofessionals heeft verkend wat ‘beslissen in dialoog’ vraagt van zowel jeugdprofessionals als kinderen en ouders (zie voor een verslag: Bartelink & Kooijman, 2014). De stappen in het proces zijn gebaseerd op de stappen van shared decision-making (Joosten et al., 2008). Daarbij gaat het om samenhang, wederkerigheid en ruimte voor het proces dat het kind en de ouders nodig hebben om tot een gezamenlijk besluit te komen. Je ziet hieronder per stap in het gezamenlijke besluitvormingsproces:
- Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals
- Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces?
Welkom
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals:
| Het kind en de ouders:
|
1. Vraagverheldering
De professional vraagt welke vragen of problemen het kind en de ouders ervaren.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals gaan als volgt te werk:
| Het kind en de ouders:
NB Zij blijven verantwoordelijk voor hun eigen leven en – in het geval van ouders – voor de opvoeding en ontwikkeling van hun (minderjarige) kind of kinderen. |
2. Probleem- en krachtenanalyse
2a. Eventueel brengen de professionals samen met het kind en de ouders met behulp van observatie of vragenlijsten de problemen verder in kaart.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals bekijken met welke middelen de situatie het best verder te verkennen valt. | Het kind en de ouders geven hun kijk op de situatie. |
2b. De professionals bespreken het probleem met het kind en de ouders (bijvoorbeeld wat het precies is, hoe het ontstaat, wat het in stand houdt, wat de mogelijke gevolgen ervan zijn en wat het betekent voor verwachtingen over de toekomst).
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
| Het kind en de ouders vragen om verduidelijking als zij de professional niet goed begrijpen. |
2c. De professionals gaan na of het kind en de ouders de informatie begrijpen en welke vragen zij hebben.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals:
| Het kind en de ouders:
|
3. Doelen opstellen
De professionals vragen het kind en de ouders wat zij willen bereiken of veranderen.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals helpen het kind en de ouders om een of meerdere doelen te stellen. De ‘wondervraag’ kan hier bij een hulpmiddel zijn. De wondervraag luidt: “Stel dat er vannacht, terwijl u slaapt, een wonder gebeurt. Het wonder is dat de problemen waarvoor u hier zit, zijn opgelost. U weet het zelf niet, want u slaapt immers. Wat zou morgenochtend het eerste zijn waaraan u merkt dat het wonder gebeurd is?” Deze vraag helpt het kind en de ouders te bedenken wat er in de plaats van het probleem moet komen. | Het kind en de ouders:
|
4. Beslissen over hulp
4a. De professionals bespreken met het kind en de ouders welke oplossingen of behandelmogelijkheden er zijn, en wat de voor- en nadelen en verwachte resultaten hiervan zijn.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals informeren het kind en de ouders in eenvoudige woorden welke hulpvormen geschikt (effectief) kunnen zijn om hun vraagstukken of problemen op te lossen. | Het kind en de ouders denken mee over mogelijkheden waarvan zij denken dat die misschien geschikt voor hen zijn. |
4b. De professionals vragen aan het kind en de ouders hoe zij tegen de verschillende mogelijkheden aankijken en welke voorkeur zij hebben.
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals:
| Het kind en de ouders:
|
4c. Gezamenlijk beslissen zij welke mogelijkheid het best aansluit bij de vraag of het probleem, en de voorkeuren van het ouders en het kind
Aandachtspunten en gesprekstechnieken voor jeugdprofessionals | Wat kunnen kinderen en ouders zelf doen in het beslisproces? |
---|---|
De professionals doen het volgende:
| Het kind en de ouders:
|
In gezamenlijke besluitvorming conform de gevonden (medische) literatuur wordt geen aandacht geschonken aan de oplossingen die cliënten zelf of samen met hun sociale netwerk kunnen bedenken. Vanwege de waarde die de jeugdhulp en jeugdbescherming hechten aan eigen kracht en de betrokkenheid van het sociale netwerk, is het bedenken van eigen oplossingen wel als aparte stap in de richtlijn opgenomen. Omdat de stappen in dit schema gebaseerd zijn op literatuur over gezamenlijke besluitvorming, wordt het verkennen en mobiliseren van het sociale netwerk in dit schema niet beschreven.