Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Seksuele ontwikkeling
Groep jongeren

Licht verstandelijke beperking

Toelichting op de aanbeveling

  • Weet globaal hoe de seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (lvb) verloopt en waarin deze kan verschillen van de seksuele ontwikkeling van leeftijdsgenoten. Gebruik deze kennis om een gezonde seksuele ontwikkeling te bevorderen en te ondersteunen vanuit een positieve insteek en om eventuele bijzonderheden te signaleren. 

Een deel van de kinderen en jongeren die te maken krijgt met jeugdhulp en jeugdbescherming heeft een licht verstandelijke beperking (lvb). Zij hebben een beperking in zowel hun intelligentie als hun adaptief gedrag, oftewel hun sociale aanpassingsvermogen. Dit vermogen is van invloed op de seksuele ontwikkeling. Zo richten kinderen en jongeren met een lvb hun aandacht vaker op minder relevante informatie en op negatieve informatie, en nemen ze beeldspraak vaak letterlijk (Kuyper & Höing, 2017). Dit maakt hen kwetsbaar op seksueel gebied.  

Seksuele ontwikkeling 

De seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren met een lvb komt op een groot aantal punten overeen met die van niet-beperkte leeftijdsgenoten. Ze doorlopen dezelfde lichamelijke ontwikkeling, hebben ook seksuele gevoelens en geven hier ook uiting aan. Er zijn geen aanwijzingen dat er meer of minder vaak sprake is van homo- of biseksualiteit binnen de groep met een lvb en ook transgendergevoelens komen voor. Wel zijn kinderen en jongeren met een lvb door hun beperking kwetsbaar in hun seksuele ontwikkeling.

De WHO definieert een verstandelijke beperking als: “a significantly reduced ability to understand new or complex information and to learn and apply new skills (impaired intelligence). This results in a reduced ability to cope independently (impaired social functioning), and begins before adulthood, with a lasting effect on development” (Wissink et al., 2015). Bij adaptief gedrag gaat het om het sociale aanpassingsvermogen van een persoon. Dit is van invloed op diens seksuele ontwikkeling. Zo richten kinderen en jongeren met een lvb hun aandacht vaker op minder relevante informatie en op negatieve informatie en nemen ze beeldspraak vaak letterlijk (Kuyper & Höing, 2017).