Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Samen beslissen over hulp
Jongere in rolstoel

Houding van professionals

Toelichting op de aanbeveling

  • Neem een basishouding aan van onvoorwaardelijke positieve waardering, respect, echtheid en empathie. Wees beschikbaar en betrouwbaar in het nakomen van afspraken. Wees je bewust van je persoonlijke grenzen en wees hier open over. 

Een samenwerkingsrelatie wordt sterker bepaald door het gedrag en de houding van professionals dan door het gedrag en de kenmerken van cliënten. Het is daarom cruciaal dat je als jeugdprofessional beschikt over de juiste houding en goede gespreksvaardigheden, waaronder luister- en regulerende vaardigheden. In het beslisproces is het verder belangrijk dat je beschikt over goede analytische en schrijfvaardigheden. 

Je houding als jeugdprofessional 

Effectieve hulpverleners typeren zich als open, niet-oordelend, stimulerend, duidelijk, betrouwbaar, bereikbaar, betrokken en open voor feedback. De opvattingen en methoden van Carl Rogers zijn essentieel als ‘basis voor hulpverlening’. Ze zijn gestoeld op onvoorwaardelijke positieve waardering, echtheid en empathie (Hoek, 2013; Lang & Van der Molen, 2003). Hieronder staat wat deze kernwoorden betekenen in de praktijk van hulpverlening:

  • Onvoorwaardelijke positieve waardering: Tijdens gesprekken probeer je als jeugdprofessional hulpvragers te accepteren zoals ze zijn – met al hun goede en slechte gedachten, gevoelens en gedragingen. Je laat hen in hun waarde met alles wat ze zijn en niet zijn, kunnen en niet kunnen. Je respecteert het eigene van het kind en de ouders.
  • Echtheid: Je functioneert binnen de relatie met het kind en de ouders authentiek en transparant. Je streeft ernaar om in het contact met de hulpvrager de ideaaltoestand van ‘congruentie’ te bereiken. Die toestand betekent dat je echt en zuiver bent, dat je denken, voelen en handelen overeenstemmen (geïntegreerd zijn), dat je degene bent voor wie je doorgaat.
  • Empathie: Je leeft je in je cliënten in. Je drukt je op zo’n manier uit dat duidelijk wordt dat je aanvoelt wat er in hen omgaat. Aansluiting op gedachten en gevoelens van deze gesprekpartners is belangrijk voor goede communicatie, probleemoplossing en samenwerking.