-
De onderstaande aanbevelingen gelden specifiek voor lees- en spellingspecialisten.
-
Bied ondersteuning op de verschillende niveaus van het continuüm van onderwijs en zorg om lees- en spellingproblemen te voorkomen.
-
Meer- en anderstaligen hebben baat bij expliciete instructie die zich richt op fonologische vaardigheden, klank-tekenkoppelingen en decodeervaardigheden op woordniveau in combinatie met het lezen van betekenisvolle, authentieke teksten. Ondersteun hierin het onderwijsteam.
-
Bied aanvullende interventies die op meerdere componenten gericht zijn, zoals foneembewustzijn, alfabetisch principe, leesvloeiendheid en taalbegrip. Het is belangrijk om in instructie en interventie niet alleen ondersteuning te geven bij leesvaardigheid, maar ook aandacht te besteden aan mondelinge taalvaardigheid. Stem de balans tussen de verschillende componenten af op de ondersteuningsbehoefte van het meer- of anderstalige kind.
-
Monitor de effecten van instructie en interventie. Zo zijn deze voortdurend af te stemmen op de ondersteuningsbehoeften.