-
Richt de behandeling primair op het verbeteren van de fonologische vaardigheden. Doe dit door training in het fonologisch bewustzijn en de letterkennis te combineren. Geef directe instructie bij de spellingregels. Hanteer een systematische aanpak waarbij je het kind letter-klankkoppelingen, klank-tekenkoppelingen en decodeervaardigheid laat toepassen in lees- en spellingoefeningen.
-
Implementeer voor kinderen met problemen op het gebied van de leesvloeiendheid interventies die zich richten op het verhogen van de leesvloeiendheid. Denk aan herhaald lezen van (pseudo)woorden of teksten, flitslezen, en begeleid hardop lezen van teksten. Als het foneembewustzijn onvoldoende ontwikkeld is, kan training in het foneembewustzijn effectief zijn in de eerste fase van de behandeling.
-
Bevorder binnen spellingvaardigheid de ‘zelfregulatie’: het zelfstandig selecteren en uitvoeren van spellingstrategieën en het reflecteren op de effectiviteit hiervan.
-
Pas bij adolescenten dezelfde behandelelementen toe als bij jongere kinderen, maar richt de behandeling op woorden en niet op losse klanken of woorddelen. Bepaal op basis van de gegevens uit het diagnostisch onderzoek welke behandelelementen je moet toepassen.