Overslaan en naar de inhoud gaan
Richtlijn
Seksuele ontwikkeling
Groep jongeren

Gezonde seksuele ontwikkeling 12-23 jaar

Toelichting op de aanbevelingen

  • Ondersteun en bevorder een gezonde seksuele ontwikkeling bij jongeren in de leeftijdsgroep 12-23 jaar vanuit een positieve insteek. Normaliseer (gezond) seksueel gedrag dat niet beschadigend is voor de jongere zelf of voor een ander. Leg uit, leer sociale regels aan en begrens waar nodig.  

  • Wijs jongeren (12-23 jaar) op betrouwbare informatie over seksualiteit, zoals sense.info, qpido.nl, meldknop.nl en helpwanted.nl.  

  • Blijf op de hoogte van overige relevante materialen, regionale voorzieningen en organisaties op het gebied van seksualiteit.

In de leeftijd van 12-23 jaar kunnen zowel jongeren zelf als hun ouders vragen of zorgen hebben. De centrale thema’s voor deze leeftijdsgroep zijn: relaties en verliefdheid, zelfbeeld, lichaamsbeeld, seksuele oriëntatie, genderidentiteitsontwikkeling, seksuele gevoelens/opwinding, online/offline seksueel gedrag (masturbatie, zoenen, voelen onder de kleren, elkaar bevredigen, geslachtsgemeenschap, orale/anale seks, porno, sexting, grooming, dating), kinderwens, anticonceptie, soa’s, (ongeplande) zwangerschap, wensen en grenzen/weerbaarheid en seksuele grensoverschrijding, omgang met media, en positieve en negatieve ervaringen. Wijs jongeren die daar behoefte aan hebben op betrouwbare informatie, zoals de website, de spreekuren en de infolijn van Sense.  

Veelgestelde vragen van jongeren in de puberteit

  • Hoe weet ik of ik een soa heb?
  • Hoe ziet een vrouwen- of mannenlichaam eruit?
  • Hoe vertel je iemand dat je verliefd op diegene bent?
  • Mijn penis is een beetje krom, is dat normaal?
  • Mijn borsten zijn zo klein, komt dit nog goed?
  • Hoe lang duurt een normale ongesteldheid en hoeveel kramp heb je dan?
  • Als je de pil een paar maanden doorslikt en vervolgens een paar dagen vergeet, hoeveel kans heb je dan om zwanger te worden?
  • Als ik moet blozen als iemand van hetzelfde geslacht naar me kijkt, ben ik dan homoseksueel? 

Veelgestelde vragen van jongeren vanaf 15 jaar 

  • Hoe weet ik of ik een soa heb?
  • Wat moet ik doen als ik onveilige seks heb gehad of zwanger ben?
  • Wat moet ik doen als een ander een naaktfoto van mij heeft doorgestuurd?
  • Ik ben verliefd op iemand met een ander geloof, hoe vertel ik dit aan mijn ouders? Zij keuren dit nooit goed.
  • Welke anticonceptie is de beste voor mij?
  • Wat doe ik als mijn vriend(in) vreemdgaat?
  • Mijn vriend(in) wil geen seks met mij terwijl ik daar wel behoefte aan heb. Hoe ga ik hiermee om?
  • Ik kijk veel porno en trek me af, is dat schadelijk? 

Stappen voor begeleiding van ouders 

De stappen in de begeleiding van ouders zijn hetzelfde als bij ouders met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar en van 6-12 jaar. Benoem welke thema’s in deze fase relevant kunnen zijn als je een gesprek over seksualiteit begint. Bij de Verdieping en onderbouwing op deze pagina worden relevante thema's genoemd.  

Stappen voor de begeleiding van jongeren 

Jongeren vinden het over het algemeen zelf niet makkelijk om professionals vragen te stellen over seksualiteit en relaties. Schaamte, onervarenheid of schuldgevoelens kunnen hierin een rol spelen. Neem als jeugdprofessional het initiatief. Informeer jongeren proactief en maak seksualiteit bespreekbaar. Neem vragen en zorgen van jongeren serieus en geef ze de ruimte om hun eigen verhaal te vertellen. Hiervoor is een vertrouwensrelatie van groot belang. Stel de jongeren op hun gemak en leg uit dat veel jongeren vragen of zorgen hebben over relaties en seksualiteit. Leg uit wat de kaders zijn van de vertrouwelijkheid van het gesprek en wanneer je informatie moet delen (als het in het belang is van de jongere zelf, de zorgen zo groot zijn dat er actie nodig is voor de veiligheid van de jongere, et cetera). Vertel ook dat je altijd benoemt welke informatie je wel en welke je niet deelt. 

Probeer een goed beeld te krijgen van de behoefte of vraag van de jongeren. Hebben ze louter een informatieve vraag, willen ze jouw mening peilen of hebben ze behoefte aan intensievere begeleiding? Willen ze bijvoorbeeld leren hoe ze beter hun grenzen kunnen aangeven? Of willen ze hulp vanwege negatieve ervaringen? Nodig hen uit zelf ook na te denken over verantwoord seksueel gedrag en hoe je seksueel gezonde keuzes maakt. Let op: jongeren praten over het algemeen niet over seksueel misbruik, seksueel geweld of seksueel grensoverschrijdend gedrag. Schuldgevoelens, schaamte en loyaliteit kunnen praten over negatieve ervaringen in de weg staan. Gebruik bij vermoedens van negatieve ervaringen daarom altijd de signaleringslijsten: de Child Sexual Behaviour Inventory (CSBI) of het Risicotaxatie Instrument Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag (RIS). Zie ook de seksuele ontwikkeling in de intakefase

De volgende tips helpen om seksualiteit bespreekbaar te maken bij jongeren: 

  • Bring it up! Jongeren vinden het niet altijd makkelijk om vragen te stellen over relaties en seksualiteit. Ze vinden het privé of gênant. En soms zijn ze gewoon onzeker. Start zelf een gesprek, wacht niet op de jongere. Doe dit met tact en respect en sluit aan bij de capaciteiten en behoeften van de jongere. Verwijs in het gesprek bijvoorbeeld naar kennis uit onderzoek over jongeren: ‘Uit onderzoek blijkt dat veel jongeren die al jong seksueel actief zijn, minder leuke ervaringen hebben met seks’, ‘Wat is jouw ervaring?’ of ‘Misschien was je niet goed voorbereid op de eerste keer seks en wat daar allemaal bij komt kijken. Ik kan je hier meer over vertellen.’
  • Privacy. Sommige jongeren hebben een sterke behoefte aan privacy. Ze willen alleen maar weten dat ze met vragen over seks ook bij jou terechtkunnen. Andere jongeren stellen makkelijk intieme vragen. Respecteer de privacy van jongeren, maar ga een gesprek niet uit de weg. Licht ook toe waarom je bepaalde vragen stelt. Houd in alle situaties rekening met het recht op privacy van de jongere.
  • Veilige sfeer. De jongeren moet zich op hun gemak voelen bij dit onderwerp. Zorg voor een prettige sfeer. Besteed aandacht aan de omgeving waarin het gesprek plaatsvindt, je houding en gespreksvaardigheden. Soms praten meisjes makkelijker over dit onderwerp met vrouwelijke dan met mannelijke professionals en omgekeerd. Soms klikt het met de ene jongere gewoon beter dan met de andere. Juist bij een gesprek over relaties en seksualiteit kan deze klik belangrijk zijn. Als je merkt dat een jongere bij jou dichtklapt over dit onderwerp, overleg dan met een collega of die het eens wil proberen.
  • Vragen en behoeften van jongeren. Verschillende onderzoeken laten zien dat jongeren veel vragen hebben over relaties en seksualiteit, het vrouwelijke en mannelijke lichaam, soa’s, anticonceptie, seksueel misbruik, vervelende seksuele ervaringen, pijn bij het vrijen en (ongeplande) zwangerschap. Het liefst willen ze weten hoe ze seks leuker kunnen maken. Gebruik deze onderwerpen als ingang om ook andere onderwerpen aan de orde te stellen, zoals de kwaliteit van de relatie, de beleving van seksualiteit en eigen wensen en grenzen.
  • Websites en folders. Jongeren hebben op deze leeftijd steeds meer behoefte aan zelfstandigheid. Ze zoeken het zelf wel uit, hebben geen vragen of weten alles al. Toch valt dat in de praktijk vaak tegen. Gebruik folders, websites of brochures om jongeren informatie te geven. Wijs jongeren tussen de 12-25 jaar bijvoorbeeld op de website, de spreekuren en de infolijn van Sense.   
  • Vragenlijsten. Zorg ervoor dat in (intake)vragenlijsten het onderwerp seksualiteit is opgenomen. Een verontrustend signaal of uitkomst van een (intake)vragenlijst kan aanleiding zijn om door te vragen of op een ander moment een verdiepend gesprek in te plannen.  

Relevante thema’s 

Als jeugdprofessional kun je ouders en jongeren bijvoorbeeld ondersteunen op onderstaande thema’s. 

Seksuele carrière

Voor de meeste jongeren verloopt de seksuele ontwikkeling stapsgewijs (zoenen, tongzoenen, strelen, naakt vrijen, geslachtsgemeenschap, orale seks). Als jeugdprofessional en ouders kun je jongeren betrouwbare informatie geven over relaties en seksualiteit, bijvoorbeeld door hen te wijzen op de website sense.info en ze foldermateriaal (pubergidsen) mee te geven.

Eerste keer seks

Sommige jongeren – de zogenaamde vroege starters – doen al op zeer jonge leeftijd ervaring op met geslachtsgemeenschap. De eerste keer seks, met name op jonge leeftijd, wordt niet altijd als prettig ervaren. Laat weten dat iedere puber hierin een eigen tempo heeft en dat de ander je niet onder druk mag zetten. Als er sprake is van een groot leeftijdsverschil tussen de partners kan seksualiteit verschillend beleefd worden. Als de ander ouder en seksueel meer ervaren is, kan het lastig zijn goed voor eigen wensen en grenzen op te komen. Leg uit dat dwang of overhalen niet thuishoort in een gelijkwaardige relatie. 

Interesse in porno/erotisch materiaal

Veel jongeren (vooral jongens) worden nieuwsgierig naar erotisch materiaal, mede doordat ze opwindende gevoelens ervaren. Die interesse in erotisch materiaal hoort bij een gezonde seksuele ontwikkeling. Plaats dit materiaal in perspectief door jongeren te informeren over het realiteitsgehalte ervan. Zo kun je voorkomen dat jongeren een irreëel beeld ontwikkelen van wat ‘normaal’ is in seks, hoe een vrouwelijk en mannelijk lichaam eruitziet, en waar jongens/meisjes van genieten tijdens seks.  

Flirten op internet/datingsites

Internet en mobiele applicaties spelen een belangrijke rol bij het contactleggen en flirten onder jongeren. Wijs jongeren op de leuke kanten van digitale communicatie (zie ook de Sense-pagina over seks en internet en de website meldknop.nl.) Een positieve boodschap is effectief. Benadruk hoe je dit leuk kunt houden voor iedereen.   

Wensen en grenzen in relaties

Jongeren doen in deze fase ervaring op met relaties (verliefdheden, verkering), maar hebben ook hun eerste seksuele contacten. Een belangrijk aandachtspunt is de communicatie over wensen en grenzen. Maak duidelijk dat lang niet alle jongeren meteen weten wat ze wel en niet prettig vinden, en dat het lastig is om wensen en grenzen aan te geven. Wijs jongeren op canyoufixit.nl. In deze online game kunnen ze oefenen met het aangeven van eigen wensen en grenzen en het herkennen van andermans wensen en grenzen. Ouders kunnen informatie vinden op opvoeden.nl. Wijs ze ook op de folder ‘Tips voor een positief gesprek over seksuele wensen en grenzen’. 

Seksuele oriëntatie

Sommige jongeren worstelen met hun seksuele identiteit. De oorzaak kan liggen in weinig zelfacceptatie of weinig acceptatie in de eigen omgeving. Het is belangrijk om aan te geven dat seksuele diversiteit normaal is en dat iedereen het recht heeft hier op een eigen manier uiting aan te geven. Wijs jongeren voor meer informatie Sense.info

Genderidentiteit

Soms hebben jongeren transgendergevoelens of zijn ze ontevreden over hun geslacht. Veelal wordt in de puberteit duidelijk of dit gevoel blijvend van aard is. In Wat is de seksuele ontwikkeling? lees je wanneer mogelijk sprake is van transgendergevoelens en wat je als jeugdprofessional dan kan doen.   

Seksuele risico’s

Jongeren moeten weten wat de risico’s van onveilige seks kunnen zijn: seksueel overdraagbare aandoeningen en ongeplande zwangerschap. Vertel jongeren als jeugdprofessional over anticonceptiemethoden en de morning-afterpil of wijs op relevante informatiebronnen zoals de website sense.info, de Sense-infolijn en de Sense-spreekuren. De website anticonceptievoorjou.nl is een handig keuze-instrument voor jongeren die anticonceptie overwegen.  

Seksuele dwang en grensoverschrijding

Seksuele dwang en overhalen komt nog steeds veel voor. Maak duidelijk dat ook dit onderwerp bespreekbaar is. Als er sprake is van een strafbaar feit (zie ook Randvoorwaarden) kan het slachtoffer overwegen een melding of aangifte te doen bij de politie. Ook kan een gesprek of onderzoek bij de huisarts zinvol zijn, of kan hulp om de ervaring te verwerken gewenst zijn. Besluit je als jeugdprofessional om (na het volgen van de stappen van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling) bij de politie melding of aangifte te doen van een pleger, of van huiselijk of seksueel geweld, bespreek dit dan zo mogelijk met de jongere en diens ouders (zie wettelijke kaders in Randvoorwaarden). 

Soa’s en ongeplande zwangerschap komen onder kwetsbare jongeren meer voor

Maak seksualiteit, kinderwens en veilige seks tijdig bespreekbaar. Bespreek hierin ook de gedeelde verantwoordelijkheid van jongens en meisjes bij condoom- en anticonceptiegebruik. En leg uit dat je meer plezier beleeft aan seks als je dit veilig doet. Wijs ook op hulpmogelijkheden bij een vermoeden van een soa of zwangerschap (bijvoorbeeld de website anticonceptievoorjou.nl).  

Verwijzing bij vermoedens van een soa of onbedoelde zwangerschap

Betrek als jeugdprofessional andere hulpverlening (een anoniem Sense-spreekuur, huisarts of seksuoloog) en overleg met de jongere over een soa- en/of zwangerschapstest. Informeer over het gebruik van de morning-afterpil en andere vormen van anticonceptie, en wijs de jongere op betrouwbare informatiebronnen (sense.info) en mogelijkheden voor hulp en advies bij onbedoelde zwangerschap (Fiom of Siriz). Wijs de jongere als jeugdprofessional op keuzemogelijkheden bij onbedoelde zwangerschap (abortus of geboorte kind) en bied eerste hulp. Overleg met de jongere over het betrekken van de partner en ouders bij het keuzeproces. Houd hierbij rekening met de wettelijke leeftijdskaders (zie Randvoorwaarden). Laat je eventueel ondersteunen door een professional die gespecialiseerd is in het bespreekbaar maken van een kinderwens bij mensen met een verstandelijke beperking (zie ASVZ). Bespreek ook hulp- en adviesmogelijkheden bij een vermoeden van soa/hiv (partnerwaarschuwing en op soa’s laten testen bij de soa-Sense-spreekuren). Gebruik bij vermoedens van een soa of zwangerschap door verkrachting of seksueel misbruik de richtlijn Kindermishandeling (Vink et al., 2016) en volg de stappen van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Is een verkrachting of aanranding minder dan zeven dagen geleden, verwijs dan ook naar een Centrum Seksueel Geweld

Verwijzing bij seksuele problemen 

Overleg als jeugdprofessional met de jongere. Vermoed je seksuele problemen, zoals problemen met seksuele opwinding, pijn bij het vrijen of niet genieten van seks, verwijs dan door naar een andere vorm van hulpverlening (een Sense-spreekuur, huisarts of seksuoloog).